    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 18 Feb 2011 01:40:55 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Kamerzysta/fotograf i prawo do zdjęć/filmu

    On Thu, 17 Feb 2011, Paweł wrote:

    [...autorowi wątku...]
    > Zajmuję sie taką działalnością i mam wrażenie, że niewłaściwie
    > pojmujesz kwestię praw autorskich.

    Pozostaje się zgodzić.

    > Możesz dostać prawo dysponowania
    > materiałem za odopwiednią opłatą, ale zawsze powinieneś zaznaczać kto
    > jest autorem prac.

    A tu pozostaje się ... nie zgodzić :D
    Otóż:
    Art. 16.
    Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chroniš
    nieograniczonš w czasie i nie podlegajšcš zrzeczeniu się lub zbyciu
    więŸ twórcy z utworem, a w szczególnoœci prawo do:
    [...]
    2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem
    albo do
    <kompania...>
    udostępniania go
    <BACZNOŚC!>
    anonimowo,
    <spocznij>
    ---

    "zaznaczając" autora wbrew jego woli popełniasz takie samo naruszenie
    prawa osobistego, jak nie wpisując zaznaczenia jeśli tego chciał.
    Jako iż ustawa nie określa "defautu", IMVHO należy przyjąć, że
    ew. okazywanie lub rozpowszechnianie utworu powinno mieć miejsce
    w formie takiej jak przekazał je autor (z "oznaczeniem" lub bez).

    Rzecz jasna, w żadnym razie nie uprawnia to do podjęcia czynności
    które mogłyby sugerować innego autora.

    pzdr, Gotfryd