  • Data: 2009-10-26 08:31:52
    Temat: Re: Jeszcze raz o fakturach na osobę trzecią i rozliczeniach
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 24 Oct 2009, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał
    [...]
    > No, na pytanie, czy tam nie ma czegokolwiek, to ja już się odpowiedzieć nie
    > podejmuję, bo trochę za szeroko postawiony problem. Pożyczki nie ma, bo ta
    > charakteryzuje się oddanie w dysponowanie pożyczanej rzeczy. Co do depozytu,
    > to pasowałoby jakoś ustalić, o co Ci chodzi z nim.

    Ale to jest zaliczka, zaliczka na rzecz bardzo konkretnej i opodatkowanej
    umowy, realizowanej przez pracownika w ramach równie opodatkowanej
    umowy o pracę.
    Pracownik nie spełnia "darmowego świadczenia" i nie bierze pieniędzy
    w depozyt - bierze je celem realizacji umowy.

    > To znaczy chodzi Ci o zakup przez jedna osobę na zlecenie drugiej jakiegoś
    > przedmiotu? Pośrednictwo handlowe będzie wówczas, gdy ten pośrednik zacznie
    > masowo i na większą i regularną skalę pośredniczyć w przedsięwzięciu.

    Przepis poproszę...
    Bo tu bym wcale nie był taki pewien - o ile *praktyka* jest taka,
    że "nikt się nie czepia", przepisy (podatkowe w szczególności)
    *nie* przewidują *żadnego* limitu zwolnienia (w odróżnieniu od np.
    drobnych darowizn), ani zwolnienia dla form pośrednictwa.
    Pośrednictwo to *jest* zlecenie (jak piszesz) - i od lat nikt nie
    podał *prawnej* podstawy do skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania
    w takim przypadku.

    > Ale jak
    > dam pieniądze koledze idącemu do sklepu, by przy okazji mi przyniósł napój,
    > to raczej nie widzę tu żadnych zagrożeń.

    Głównie dlatego, że prawo jest w .pl w wielu dziedzinach nieprzestrzegane :]
    Dodam: "zdroworozsąkowo", ale co z tego.
    BTW:
    Mimo "afery piekarza" *nadal* nie można podarować starych bułek
    potrzebującym, mimo że ich "utylizacja" powoduje zbliżone skutki
    ekonomiczne (dopisali tylko możliwość przekazywania *organizacjom
    charytatywnym* - bez zarządu, rejestracji w sądzie i tak dalej
    ani rusz).
    I jeśli nie było "afery przeprowadzaczy staruszek przez jezdnię",
    to tylko dlatego, że nikomu US nie doliczył paru złotyczh *przy
    okazji* miliona innych zaległości - więc nie było okazji wykazać
    przed sądem, że tak by było "zgodnie z prawem" :]

    pzdr, Gotfryd