    From: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak zalozyc panstwo
    Date: Fri, 4 Apr 2003 18:47:54 +0200
    Sender: p...@o...pl@pepe.hechtsheim.wohnheim.uni-mainz.de

    "poreba" <d...@p...com> schrieb im Newsbeitrag
    news:Xns9353BC8745A7Fdmicfgpolboxcom@22.7.19.11...
    > "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl> popełnił 03 kwi 2003 na
    > pl.soc.prawo utwór news:b6i948$e7k$1@news.onet.pl:

    > A właśnie, jak polskie prawo zapatruje się na możliwość
    > usamodzielnienia się części jego terytorium?
    > Jaka jest procedura? (inicjatywa obywatelska, ustawa o...>referendum???)
    > I na koniec: czy takie nowopowstałe państwo po wstąpieniu (naszym i
    waszym)
    > do UE automatycznie do niej należeć będzie?

    Juz z samych zalozen definicejnych panstwa (patrz moj wczesniejszy post)
    wynika, ze nie moze ono sobie pozwolic na utrate efektywnej wladzy na czesci
    swego terenu, bo wtedy droga do secesji bylaby juz mozliwa (przy spelnieniu
    innych warunkow oczywiscie). Panstwo jest od tego, aby bronic swojej wladzy
    na swoim terytorium, w przeciwnym razie nie byloby w stanie zapewnic
    obywatelom ochrony, ktora im sie nalezy w zamian za poddanie sie wladzy
    panstwa.
    Ale i w porzadku prawnym kazdego panstwa - w tym Polski - znajdziesz
    przepisy, ktore dotycza bezposrednio takich przypadkow. Konkretny przepis
    karny - art. 128 kk. Nawet przygotowanie jest karalne (§ 2) i jest
    zbrodnia - kara min. 3 lata. Takze radzil bym potencjalnym "glowom panstw"
    uwazac ;-)
    Na dalsze pytania odpowiedz jest w tej sytuacji zbedna.

    --
    pozdr
    Przemek