    From: m...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak wyegzekwować alimenty?
    Date: 21 Jun 2003 11:22:14 +0200

    > Użytkownik <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:4...@n...onet.pl...

    > tylko na drodze komornik , fundusz

    Dziękuję za odpowiedź Sandro.

    > wiec nie ma innej drogi do odzyskania tych pieniedzy ...jedynie jeszcze
    > prokurator ,odsiadka ale nie sadze ,ze tą drogą sie odzyska zaległe alimenty
    > skoro wiezniowie nie maja pracy ...

    Zgadzam się, że nie jest to dobry sposób w odniesieniu do osób, które
    faktycznie nie mają pieniędzy. W tym jednak przypadku groźba odsiadki mogłaby
    wpłynąć korzystnie na zmianę postawy ojca dziecka wobec obowiązku
    alimentacyjnego. Nieraz się słyszy, że pod groźbą kary więzienia nagle
    w "cudowny" sposób znajdują się pieniądze u dłużnika. Mówiłem krewnej, że na
    podstawie art. 209 KK może złożyć doniesienie do prokuratury. Sądze, że jest to
    jednak ostateczność, gdy inne sposoby okażą się nieskuteczne.
    Obawiam się, że jeśli sprawa będzie się ciągła tak długo jak dotąd, to część
    alimentów może nigdy nie zostać zapłacona. Nie jestem jednak pewny, czy ma tu
    zastosowanie art. 137 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (roszczenia
    alimentacyjne przedawniają się z upływem lat trzech), ponieważ w tym przypadku
    została wszczęta procedura egzekucyjna.
    Mam jeszcze następujące pytania.
    Czy komornik ma prawo ściągać alimenty z emerytur rodziców dłużnika. Mąż
    krewnej nie posiada żadnego majątku, ponieważ był na tyle zapobiegliwy, że
    nawet kupił samochód na swą matkę tak aby komornik nie mógł go zająć. Sądzę, że
    gdyby rodzice płacili alimenty za swego syna to z pewnością wpłynęliby na
    zmianę jego postawy.
    Czy za zaległe alimenty są naliczane odsetki i w jakiej wysokości oraz czy do
    obowiązków komornika należy ich wyliczenie, a następnie egzekucja?

    Marek