  • 1. Data: 2003-06-20 20:07:40
    Temat: Jak wyegzekwować alimenty?
    Od: m...@p...onet.pl

    Mam pytanie odnośnie egzekucji należnych alimentów.
    Moja krewna ma zasądzone alimenty od męża w wysokości 300 zł na dziecko. W
    związku z tym, że ojciec dziecka uchylał się od obowiązku płacenia alimentów,
    ich egzekucją zajął się komornik. Niestety alimenty dostawała od komornika
    tylko przez kilka miesięcy. Ponieważ ojciec jest bezrobotny (pracuje na czarno)
    i nie ma możliwości zajęcia mu części wynagrodzenia na poczet alimentów, to za
    radą komornika krewna złożyła wniosek o przyznanie świadczeń z Funduszu
    Alimentacyjnego. Niestety nie przyznano jej ww. świadczenia w związku z tym, że
    miesięczny dochód w 2001 r. na osobę (bez uwzględnienia męża, gdyż nie prowadzą
    wspólnego gospodarstwa) wyniósł 650 zł i przekroczył limit określony w
    przepisach wynoszący 612 zł.
    Jakie dalsze kroki powinna poczynić moja krewna aby wyegzekwować od męża
    należne pieniądze (ojciec dziecka zalega za 16 miesięcy na sumę 4 800 zł)?
    Będę wdzięczny za wszelkie rady i sugestie.

  • 2. Data: 2003-06-20 23:30:28
    Temat: Odp: Jak wyegzekwować alimenty?
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:4...@n...onet.pl...
> [...]
    prowadzą
    > wspólnego gospodarstwa) wyniósł 650 zł i przekroczył limit określony w

    znowelizowane przepisy i tego sie nie przeskoczy ...

    > Jakie dalsze kroki powinna poczynić moja krewna aby wyegzekwować od męża
    > należne pieniądze (ojciec dziecka zalega za 16 miesięcy na sumę 4 800 zł)?

    tylko na drodze komornik , fundusz , nowa ustawa powstała na bazie sytuacji
    jaka miała miejsce tzn. niekiedy dochód dosyc wzgledny ale pazerność / nie
    odnosi sie to oczywiście do Ciebie / doprowadzała do róznych sytuacji tak
    wiec nie ma innej drogi do odzyskania tych pieniedzy ...jedynie jeszcze
    prokurator ,odsiadka ale nie sadze ,ze tą drogą sie odzyska zaległe alimenty
    skoro wiezniowie nie maja pracy ...

    Sandra

  • 3. Data: 2003-06-21 09:22:14
    Temat: Re: Jak wyegzekwować alimenty?
    Od: m...@p...onet.pl

    > Użytkownik <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:4...@n...onet.pl...

    > tylko na drodze komornik , fundusz

    Dziękuję za odpowiedź Sandro.

    > wiec nie ma innej drogi do odzyskania tych pieniedzy ...jedynie jeszcze
    > prokurator ,odsiadka ale nie sadze ,ze tą drogą sie odzyska zaległe alimenty
    > skoro wiezniowie nie maja pracy ...

    Zgadzam się, że nie jest to dobry sposób w odniesieniu do osób, które
    faktycznie nie mają pieniędzy. W tym jednak przypadku groźba odsiadki mogłaby
    wpłynąć korzystnie na zmianę postawy ojca dziecka wobec obowiązku
    alimentacyjnego. Nieraz się słyszy, że pod groźbą kary więzienia nagle
    w "cudowny" sposób znajdują się pieniądze u dłużnika. Mówiłem krewnej, że na
    podstawie art. 209 KK może złożyć doniesienie do prokuratury. Sądze, że jest to
    jednak ostateczność, gdy inne sposoby okażą się nieskuteczne.
    Obawiam się, że jeśli sprawa będzie się ciągła tak długo jak dotąd, to część
    alimentów może nigdy nie zostać zapłacona. Nie jestem jednak pewny, czy ma tu
    zastosowanie art. 137 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (roszczenia
    alimentacyjne przedawniają się z upływem lat trzech), ponieważ w tym przypadku
    została wszczęta procedura egzekucyjna.
    Mam jeszcze następujące pytania.
    Czy komornik ma prawo ściągać alimenty z emerytur rodziców dłużnika. Mąż
    krewnej nie posiada żadnego majątku, ponieważ był na tyle zapobiegliwy, że
    nawet kupił samochód na swą matkę tak aby komornik nie mógł go zająć. Sądzę, że
    gdyby rodzice płacili alimenty za swego syna to z pewnością wpłynęliby na
    zmianę jego postawy.
    Czy za zaległe alimenty są naliczane odsetki i w jakiej wysokości oraz czy do
    obowiązków komornika należy ich wyliczenie, a następnie egzekucja?

    Marek

  • 4. Data: 2003-06-21 09:57:54
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

> [...]
    do
    > obowiązków komornika należy ich wyliczenie, a następnie egzekucja?

    należałoby pozwać dziadków

    Sandra