    From: stern <s...@n...to>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak odbierac taki wyrok
    Date: Mon, 30 Jul 2007 17:08:33 +0000 (UTC)

    Świadomy znaczenia swych słów i odpowiedzialności przed prawem Sun, 29 Jul
    2007 12:50:19 +0200, Andrzej zeznał(a):

> [...]
    >
    > Sasiadow syn - 16-sto letni (a moze juz skonczyl 16 - nie jestem pewien),
    > zostal przez policje przylapany z marihuana w kieszeni (rutynowa kontrola
    > na ulicy -
    > szedl z kumplem, podszedl patrol, kazal im wywalic kieszenie,
    > i okazalo sie, ze ma jakas tam niewielka ilosc marihuany).
    > Mial juz sprawe w sądzie, na ktorej rodzice zostali uznani jego
    > kuratorami. Maja co jakis tam czas
    > skladac sprawozdania do sadu. I teraz oni sie zastanawiaja, czy taki
    > "wyrok" mozna uznac wlasnie za wyrok, czy tylko jakas tam kara

    "środek wychowawczy" na podstawie ustawy o postępowaniu w sprawach
    nieletnich.
    Nie jest w tym postanowieniu napisane?

    > Czy ich syn bedzie notowany, jako karany?

    prawdopodobnie jest wpisany do Krajowego Rejestru Karnego, jeśli
    zastosowano środek wychowawczy

    > Czy wiec ich syn jest karany, czy nie?

    za to pierwsze jest wpisany do KRK, w sprawie posiadania środków
    odurzających chyba jeszcze nie było sprawy?

    > gdyby ich syn
    > sobie olewal szkole, albo stwarzal jakies problemy wychowawcze, jakie
    > moga byc nastepne kroki sadu?

    Art. 5.
    Wobec nieletniego mogą być stosowane środki wychowawcze oraz środek popraw-
    czy w postaci umieszczenia w zakładzie poprawczym; kara może być orzeczona tyl-
    ko w wypadkach prawem przewidzianych, jeżeli inne środki nie są w stanie zapew-
    nić resocjalizacji nieletniego.
    Art. 6.
    Wobec nieletnich sąd rodzinny może:
    1) udzielić upomnienia,
    2) zobowiązać do określonego postępowania, a zwłaszcza do naprawienia wy-
    rządzonej szkody, do wykonania określonych prac lub świadczeń na rzecz
    pokrzywdzonego lub społeczności lokalnej, do przeproszenia pokrzywdzone-
    go, do podjęcia nauki lub pracy, do uczestniczenia w odpowiednich zajęciach
    o charakterze wychowawczym, terapeutycznym lub szkoleniowym, do po-
    wstrzymania się od przebywania w określonych środowiskach lub miejscach
    albo do zaniechania używania alkoholu lub innego środka w celu wprowa-
    dzania się w stan odurzenia,
    3) ustanowić nadzór odpowiedzialny rodziców lub opiekuna,
    4) ustanowić nadzór organizacji młodzieżowej lub innej organizacji społecznej,
    zakładu pracy albo osoby godnej zaufania - udzielających poręczenia za nie-
    letniego,
    5) zastosować nadzór kuratora,
    6) skierować do ośrodka kuratorskiego, a także do organizacji społecznej lub in-
    stytucji zajmujących się pracą z nieletnimi o charakterze wychowawczym, te-
    rapeutycznym lub szkoleniowym, po uprzednim porozumieniu się z tą orga-
    nizacją lub instytucją,
    7) orzec zakaz prowadzenia pojazdów,
    8) orzec przepadek rzeczy uzyskanych w związku z popełnieniem czynu karal-
    nego,
    9) orzec umieszczenie w rodzinie zastępczej, w młodzieżowym ośrodku wy-
    chowawczym, w młodzieżowym ośrodku socjoterapii albo w ośrodku szkol-
    no-wychowawczym,
    10) orzec umieszczenie w zakładzie poprawczym,
    11) zastosować inne środki zastrzeżone w niniejszej ustawie do właściwości są-
    du rodzinnego, jak również zastosować środki przewidziane w Kodeksie
    rodzinnym i opiekuńczym.

    tyle ustawa :)