    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Interpretacja przepisow
    Date: Wed, 24 Nov 2004 00:38:58 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@bpw48.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Użytkownik "JanuszHr" <h...@p...com> napisał w wiadomości
    news:1dvxev1rfkt10.12fbkpkw432t3.dlg@40tude.net...

    Trudno mi powiedzieć, jak jest w dokumentach sejmowych, bo nie mam
    technicznej możliwości sprawdzenia tego. Faktem jest, że w tym brzmieniu
    przepis pojawił się w Dzienniku Ustaw i taki obowiązuje. Jaka jest przyczyna
    błędu, tego nie wiem. Być może literówka, a może po prostu ktoś miał jakieś
    zamierzenie twórcze. Może była jakaś poprawka, która coś tam wykreślała i
    nie zauważyli, ze po wykreśleniu wychodzi głupota.

    Przywołałem akurat ten przykład, bo chwilę wcześniej przed odpisaniem na
    post zajmowałem się sprawą przetargu i analizowałem akurat m.in. ten
    przepis. pamiętałem, że tam jest fajny komentarz i stąd podsunąłem go
    pytającemu. Ale to wcale n jest jakiś sztandarowy przepis. Jakby zajrzeć do
    przepisów podatkowych, to dopiero tam by znalazł przykładów. Ale musiał by
    to Gotfryd zrobić, bo ja na tamte muliste wody staram sie nie wpływać.

    Błędów w prawie jest wiele. Po za tym niektóre z nich mogą się brać z tego,
    ze nie zawsze, a w zasadzie rzadko korzysta sie z oryginalnych Dzienników
    Ustaw. Nawet na Polskim Serwerze Prawa zdarzają się błędy. Jakiś czas temu
    (tak ze dwa tygodnie, może poprawili) stwierdziłem, że zapomnieli na
    przykład znowelizować ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Chodziło
    o argentynę. Sama ustawa zmieniająca była. Ale w tekście jednolitym już
    zapisów nie było. Tak więc, jeśli tam krążą takie niedoróbki, to nie można
    wykluczyć, że część błędów może wynikać z tego, że zmiany wprowadzają na
    nieaktualnych tekstach.

    Jak wchodziło w życie nowe prawo karne, to pamiętam, że doliczyłem sie
    kilkudziesięciu bodaj aktów prawnych, które przed jego wejściem w życie
    obowiązywały, a w ustawie wprowadzającej nie zostały przez ustawodawcę
    uchylone, nie zostały zmienione i nie został utrzymane (tam były wymienione
    enumeratywnie). I powstał dylemat. Już teraz szczegółów moich ówczesnych
    "badań" nie pamiętam. Jednym z przepisów był chyba przepis karny dotyczący
    sprzedaży kaset video bez zezwolenia. Było kilka starych przedwojennych
    aktów. Sprawy później morzono przed sadami, bowiem stosowano zasadę, że
    wszelkie niejasności tłumaczy sie na korzyść oskarżonego. Nie śledziłem
    później tematu, jak to wyprostowali. Dotyczyło to raczej martwych przepisów
    karnych.