    From: "Marcin Olender" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ile można dostać za czytanie cudzych listów?
    Date: Sun, 23 Feb 2003 22:31:04 +0100

    <d...@o...pl> wrote in message
    news:5434.0000018f.3e592023@newsgate.onet.pl...

    > Zgodnie z art. 267 § 1 kk Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla
    niego nie
    > przeznaczoną, otwierając zamknięte pismo, podłączając się do przewodu
    służącego
    > do przekazywania informacji lub przełamując elektroniczne, magnetyczne
    albo
    > inne szczególne jej zabezpieczenie, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    > wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

    Nie jestem przekonany, czy ten przepis daje podstawe do skazania za czytanie
    zwykłych prywatnych listów, nie zawierających "informacji". Komentarz do
    projektu KK jest w tym temacie bardzo lakoniczny a nie mam pod reką innych
    źródeł.

    > W tym przypadku jednak rodzice, jako prawni opiekunowie, są IMHO
    uprawnieni do
    > kontroli korespondencji córki.

    Tak? A na jakiej podstawie? Władza rodzicielska nie jest władza absolutną.
    Winna być wykonywana tak, aby nie cierpieało na tym dobro dziecka, które
    jest tu najważniejsze. Dziecko także podlega ochronie prawnej RP i także ma
    swoją godność. Nie mówię, że nigdy nie mogą otwierać jego korespodencji,ale
    nie można też wywodzić bezwzględnego ich uprawnienia do aż tak inwazyjnej
    kontroli, depczącej prywatność i godność ich dziecka.

    > Nie wolno straszyć - to przestępstwo (art. 190 § 1 kk w zw z art. 115 § 12
    kk)

    E tam, co ty opowiadasz.

    > Art. 190 § 1 kk: Kto grozi innej osobie popełnieniem _przestępstwa_ [...]

    Od kiedy powiadomienie organów ścigania jest przestepstwem?

    Pudło.

    > Art. 115 § 12 kk: Groźbą bezprawną jest zarówno groźba, o której mowa w
    art.
    > 190, jak i groźba spowodowania postępowania karnego lub rozgłoszenia
    wiadomości
    > uwłaczającej czci zagrożonego lub jego osoby najbliższej; nie stanowi
    groźby
    > zapowiedź spowodowania postępowania karnego, jeżeli ma ona jedynie na celu
    > ochronę prawa naruszonego przestępstwem.

    No własnie. Jeśli ktos popełnia przestepstwo, to groźba mająca na celu
    'przywołanie go do porządku" ( np. oddaj tą torebke staruszcę, bo pójdę na
    policje ), nie jest przestępstwem. Czytaj uważniej to, co sam przytaczasz.
    Kolega nie chce wyłudzić od rodziców pieniędzy grożąc, że doniesie na ich
    otwieranie ( karalne ), tylko chce ich od tegoz otwierania odwieść (
    niekaralne ). Tak przynajmniej wynika z postu.

    Ergo - także pudło. I po co kolegę straszysz? ;-)

    Depi.