    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Guantanamo w ostródzie
    <u81opo$6bj$1$RTomasik@news.chmurka.net> <sO2pM.7419$MBi.4560@fx03.ams1>
    <u82r0j$56v$2$Shrek@news.chmurka.net>
    <13rhvx1ehexwl.1gmjswy1dd1qa$.dlg@40tude.net>
    <u841vq$570$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <9sdr0og0mnvi$.18cvzhc272cy9$.dlg@40tude.net>
    <u845tb$56v$4$Shrek@news.chmurka.net>
    <u84hhh$23p$3$RTomasik@news.chmurka.net>
    <u85ekq$vdr$1$Shrek@news.chmurka.net> <YHHpM.7887$YL1.4445@fx04.ams1>
    <u8bt7p$ofr$5$Shrek@news.chmurka.net> <swnqM.50222$FLJe.4699@fx08.ams1>
    <u8dk9j$s41$5$Shrek@news.chmurka.net>
    <zS2rM.208741$RWb2.113389@fx13.ams1>
    <u8ij2t$7aj$1$Shrek@news.chmurka.net> <4x4rM.208742$RWb2.82742@fx13.ams1>
    <u8jrsb$s5h$2$Shrek@news.chmurka.net> <ktnrM.271971$5vR1.14225@fx10.ams1>
    <u8l7uc$r9m$1$Shrek@news.chmurka.net>
    Date: Thu, 13 Jul 2023 02:20:06 GMT

    On 2023-07-12, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Nie powinien ani jeden ani drugi. Nie widzę powodu żeby patusa traktować
    > łagodniej.

    Uparłeś się na tych patusów, a akurat nie wydaje mi się, że są oni jakoś
    dużo łagodniej traktowani. Ale masz przypadki, gdzie ktoś ma problemy z
    oceną czynów, ale nie na tyle, żeby go zaraz zamykać. Jakiś czas temu
    była głośna sprawa gdzie znaleziono n-noworodków w jakiś beczkach na
    polu. OIDP u kobiety stwierdzono własnie umiarkowane uposledzenie z
    ograniczoną zdolnością oceny czynu. Dałbyś jej taką samą karę jak osobie
    bez takich ograniczeń?

    > Jak nie mają? To "normalna" kara i dla zwykłego człowieka jest o wiele
    > bardziej uciążliwa niż dla patusa.

    Co wynika nie z samej kary a z okoliczności, które tez nie mają za duzo
    wspólnego z patusologia. Idziesz do więzienia, tracisz dobrą pracę.
    Patus jej nie straci. O to chodzi?

    > Zachodzi tu daleko idąca korelacja - zwykle patusy nadmiarem
    > inteligencji nie grzeszą. Do tego stopnia, że policmajster robert wprost
    > napisał że mądrzejszemu przypisuje większą winę (co dość dobrze się
    > wpisuje w mentalność policji że problemem dla nich nie są patusy a
    > obywatele którzy oczekują że policja ruszy dupy do patusów).

    Policmajster Robert ma tu rację, a Ty nie chcesz dostrzec szerszej
    perspektywy/kontekstu. Nie wszyscy rodzą się równi i mają równe szanse
    aby niespatusieć.

    > A wcale bo nie - jak jest niepoczytalna to cywilnie nie odpowiada, jak

    Jedno porysowanie nie przesądzi o poczytalności.

    > popełnia tylko wykroczenie to postępowanie umorzone od ręki i nawet nie
    > można w sumie żadnego środka zapobiegawczego zarządzić. I co
    > poroponujesz - niech sobie babcia chodzi i rysuje i karać tych co się
    > bronią?

    Wiem, że są takie przypadki (jak tam Twój sądziad apropos?), ale nie
    sadzę aby były zbyt częste.

    > Cytat z roberta:P
    >
    > "Dlaczego ktoś z większym IQ ma być traktowany surowiej od głupka?
    >
    > Bo ponosi większą winę"

    No ma rację chłop: § 3. Nie popełnia przestępstwa sprawca czynu
    zabronionego, jeżeli nie można mu przypisać winy w czasie czynu.

    > Nie prawda - kiedyś jak ktoś kogoś zabił to albo ponosił konsekwencje
    > albo był po prostu szlachcicem czy magnatem i nie podlegał prawu. Terz
    > czterech kulsonów torturuje na śmierć człowieka między innymi w czasie
    > duszenia łamąc mu grdykę i się organy zastanawiają czy kulson jest
    > wystarczajco inteligentny żeby wiedzieć że duszenie człowieka może
    > prowadzić do śmierci. I co więcej dochodzą do wniosku, że nie - kulson
    > nie wiedział!

    Nic te kulsony nie mają wspólnego z omawianą konstrukcja.

    No i nie robi się tego?

    --
    Marcin