  • Data: 2009-07-08 12:26:31
    Temat: Re: Gry dla doroslych a sprzedaz dzieciom
    Od: kuba <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Baloo pisze:

    > Uzytkownik "KRZYZAK" <k...@g...com> napisal w

    > Nie potrafisz odnalezc tresci konkretnego artykulu?
    > Punkt 2 brzmi dokladnie "Nikt nie moze byc dyskryminowany w zyciu
    > politycznym, spolecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny"
    > Gdzie tu masz slowo o wladzy publicznej?

    Po pierwsze: zauważ, że ten ust. 2 mieści się w ramach tego samego
    artykułu, co ust. 1, który już expressis verbis jest adresowany do władz
    publicznych (to się nazywa wykładnią systemową). Ustęp 2 jest tylko
    doprecyzowaniem, co oznacza równe traktowanie.

    Po drugie: Adresatem wszystkich przepisów, ustanawiających konstytucyjne
    prawa i wolności są władze publiczne. Polecam do lektury hasło
    wertykalnego i horyzontalnego stosowania przepisów konstytucji.

    > A do poduszki polecam: http://www.bezuprzedzen.org/.

    A ja polecam podręcznik prawa konstytucyjnego :)

    > przy wyjatkowo
    > upartym kliencie z dobrym prawnikiem duzo mozna zdzialac podpierajac sie
    > jedynie sama Konstytucja.

    Zgoda, konstytucję należy stosować bezpośrednio, ale tylko wtedy, gdy
    daje się to zrobić.

    Zawsze należy szukać doprecyzowania w ustawach szczególnych (por. np.
    194 kk albo zakaz dyskryminacji w prawie pracy).

    W innych wypadkach, można się konstytucją posługiwać pomocniczo, np. do
    nadawania kierunku interpretacji normom-regułom zawartym w aktach
    niższego rzędu.

    Polecam się także zainteresować tematem norm sankcjonowanych i
    sankcjonujących. W skrócie: każdy nakaz lub zakaz zawarty w normie
    prawnej pozostanie martwy, jeżeli nie będzie istniała norma penalizująca
    niezastosowanie się do niego.

    pozdrawiam
    kuba