  • Data: 2009-07-07 19:58:54
    Temat: Re: Gry dla doroslych a sprzedaz dzieciom
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 7 Lip, 20:51, castrol <j...@w...wp.pl> wrote:

    > Nie wiem, a chetnie bym sie dowiedzial. W 1985 roku istnialo cos takiego
    > jak sprzedaz zamknieta (przynajmniej tak mi sie wydaje), np sprzedaz na
    > kartki.
    > Pamietam takze sytuacje, gdy do sklepow rzucali towar i kazdy obywatel
    > mogl nabyc tylko jedna sztuke - ludzie sie ustawiali calymi rodzinami
    > aby np kupic po paczce kawy - moze o to wlasnie chodzilo?
    >
    > W dzisiejszym stanie prawnym, nie wyobrazam sobie aby SN wydal podobny
    > wyrok.
    >
    > --
    > Pozdrawiam
> [...]

    Tylko, że SN wydał ten wyrok właśnie "w dzisiejszym stanie prawnym" -
    podstawą prawną rozstrzygnięcia był art. 543 k.c. , którego treść się
    nie zmieniła. Przepis ten wyraża dyrektywę interpretacyjną
    oświadczenia woli - jeżeli z okoliczności danego przypadku nie wynika
    nic innego, umieszczenie towaru na widok publiczny w miejscu sprzedaży
    z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. Oferta jest
    oświadczeniem woli, więc składający ją decyduje o jej treści - jeżeli
    skieruje ofertę do określonych osób (w tym wyroku SN chodziło ofertę
    sprzedaży encyklopedii skierowaną tylko do nauczycieli), wówczas tylko
    te osoby mogą ją przyjąć. Podobnie wygląda sytuacja, jeżeli skieruje
    ofertę tylko do osób pełnoletnich.