    From: kam <x#k...@w...pl#x>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Fotografowanie w marketach
    Date: Sun, 04 Mar 2007 20:04:03 +0100
    <es5mp6$lpa$2@inews.gazeta.pl> <n...@z...router>
    <es8jah$mbl$2@inews.gazeta.pl> <c...@z...router>
    <esbcsl$hml$2@inews.gazeta.pl> <p...@o...com>
    <escp6n$auc$2@inews.gazeta.pl> <45e9f901$1@news.home.net.pl>
    <ese2e7$ovf$1@inews.gazeta.pl> <45eaac05$1@news.home.net.pl>
    <esee65$akb$1@inews.gazeta.pl> <45eaff1c$1@news.home.net.pl>
    <esevjo$m2d$1@inews.gazeta.pl> <45eb1220$1@news.home.net.pl>

    castrol napisał(a):

    > Ale skad sprzedawca ma wiedziec czy chcemy kupic czy nie? On ten towar
    > oferuje kazdemu i od naszej decyzji tylko zalezy czy jego oferte
    > przyjmiemy czy nie.
    >
    > Wiec skoro odmowi nam sprzedazy, albo towar bedzie przed nami ukrywac to
    > popelni wykroczenie, prawda?

    można ewentualnie przyjąć, że jest na drodze do popełnienia wykroczenia
    Jeszcze trochę elementów musi być spełnionych - choćby ten odnoszący się
    do uzasadnionej przyczyny
    Biorąc pod uwagę, że zachowanie polegające na nieopuszczeniu terenu
    sklepu wbrew wezwaniu stanowi czyn z art.193 kk, to już mamy uzasadnioną
    przyczynę. Choćby ranga regulacji dotyczącej ochrony swobody
    dysponowania własnym terenem (kodeks karny, a więc czyny poważniejsze,
    zagrożone surowszymi karami) świadczy o tym, że ustawodawca wyżej stawia
    to dobro prawne niż ochronę interesów potencjalnego nabywcy. A więc w
    momencie gdy dochodzi do naruszenia wyżej chronionego dobra mamy
    uzasadnienia dla naruszenia dobra o mniejszej wartości.

    Poza tym odmówić można dopiero gdy wyrazimy chęć zakupu, nie wcześniej

    > Owszem, ale decyzja nadal jest po mojej stronie.

    Decyzja co do czego? Jeśli przyjmujemy Twoją wersję (błędną), że
    włożenie do koszyka jest przyjęciem oferty, to umowa została zawarta i
    nie możesz jej jednostronnie unicestwić.

    > Ja ta oferte moge
    > przyjac, i ja rowniez moge sie rozmyslic, nawet wtedy gdy bede przy
    > kasie i gdy towar bedzie juz nabity na kase fiskalna. Sprzedawcy takiego
    > prawa ustawodawca nie dal.

    Akurat jeśli chodzi o rozmyślenie się, to powiedziałbym raczej, że to
    dobra wola sprzedawcy. Kupujący wykładając towar i godząc się na jego
    "nabicie" na kasę wyraził chęć zakupu, umowa została zawarta.

    > Tak, Art. 135. Jesli ten towar przede mna ukrywa (czyli nie pozwala
    > zapoznac sie z oferta) to nie mam mozliwosci kupienia go.

    Od kiedy to ukrywa=nie pozwala zapoznać się z ofertą?

    > To ty popatrz jakie sa konsekwencje Twojego myslenia. Zaraz dojdzie do
    > absurdow typu ze i czarnych nie obslugujemy bo takie widzimisie ma
    > sprzedawca czy wlasciciel sklepu.

    Przeczytaj dyskusję od początku i zastanów się nad znaczeniem
    powoływanych klauzul generalnych.

    KG