  • Data: 2007-10-02 07:09:13
    Temat: Re: Fotografia i prawa autorskie
    Od: "Steel" <d...@K...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Robiłem dziewczynie zdjęcia... Ja robiłem.. ja reżyserowałem itd.
    > Modelka nie żądała zapłaty za to więc jej nie dostała.

    Widzisz, tu jest twoj problem...
    Z pewnoscia nie podpisaliscie zadnej umowy (chocby umowa pozowania za
    zdjecia).
    jesli juz nie chcesz placic za pozowanie to chocby przyzwoitosc nakazuje dac
    jej efekty waszej WSPOLNEJ pracy (i oczywiscie spisac odpowiednia umowe).

    > Ja zdjęć nigdzie nie mam zamiaru publikować.

    Jesli bedziesz chcial je opublikowac to tez bedziesz w kropce, bo nie
    bedziesz mogl (jesli nie podpisala zgody na publikacje wizerunku)!
    Co wiecej nie bedziesz mogl zrobic wystawy z tych zdjec, powiesic ich na
    wlasnej stronie!

    > I teraz pytanie brzmi...
    > Po czyjej stronie jest prawo?
    > Czy ona może domagać się odemnie żebym udostępnił jej zdjęcia? Ona ma
    > zamiar pokazać je osobom trzecim...

    Generalnie ona nie moze cie do niczego zmusic, ty nie mozesz sie chwalic
    tymi fotkami.
    Ona moze kupic licencje lub fotki od ciebie.
    Ty zeby publikowac jej wizerunek musisz miec jej zgode na to.

    > Czy te zdjęcia są moją własnością.. dopuki nie udostępnie ich
    > publicznie?

    zdjecia tak czy siak sa twoja wlasnoscia. Masz do nich niezbywalne prawa
    autorskie osobiste.
    Niestety jesli nie masz umowy z modelka i chcialbys odsprzedac prawa
    majatkowe lub udzielic licencji to mozesz sie obudzic z "reka w nocniku"
    Obstawiam ze na 99% nie masz jej zgody na publikacje wizerunku.
    Zgadza sie?
    Dlatego zanim zaczniesz cos robic pomysl jakie beda tego konsekwencje i co
    mozna zrobic by sie przed nimi zabezpieczyc.

    Generalnie sytuacja jest taka, ze jesli modelce nie zaplacisz (dajac
    pieniadze czy fotki na plycie czy odbitki) to nie mozesz ich odsprzedawac i
    czerpac z nich korzysci (bo jesli sie modelka o tym dowie moze chciec
    odszkodowania). Dodatkowo musisz miec jej zgode na publikacje wizerunku,
    jesli nie bylo to zawarte w umowie pozowania (za pieniadze czy zdjecia)
    Dlatego tez te formalnosci wykonuje sie przed sesja a nie po.
    Dobra umowa pozowania zawiera info gdzie beda publikacje, jaki typ zdjec
    bedzie wykonywany, forma zaplaty (lub jej brak) itd...

    Ja to tak widze. I tego sie trzymam.

    PS. swoja droga czemu nie chcesz dziewczynie dac kilku fotek z sesji?
    PS.2 Pamietaj ze jesli dziewczyna sie wkurzy zrobi ci zla reklame i zadna
    nie bedzie chciala ci pozowac nawet za pieniadze...

    Steel