    From: Shrek <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Filmy online
    Date: Sat, 30 Mar 2024 10:17:40 +0100
    <utv2ha$3re$1$niusy.pl@news.chmurka.net> <diJMN.1035$lu2.867@fx15.ams1>
    <uu0agq$8j8$2$Shrek@news.chmurka.net>
    <uu1c71$4pi$1$Radoslaw@news.chmurka.net>
    <uu1ga7$5rv$4$Shrek@news.chmurka.net>
    <uu412d$e48$1$Radoslaw@news.chmurka.net> <L0rNN.11916$Rt2.316@fx10.ams1>
    <uu6aqu$gfv$2$Radoslaw@news.chmurka.net>
    <9yyNN.417593$7uxe.10574@fx09.ams1>
    <uu6nkg$shr$1$Radoslaw@news.chmurka.net> <iSHNN.22577$Rt2.2508@fx10.ams1>
    <uu8ils$tj4$22$RTomasik@news.chmurka.net>

    > Po za tym "detektywi" nie ogarnęli szczegółu technicznego polegającego
    > na tym, że operator telekomunikacyjny loguje adres IP początku sesji, a
    > nie przez cały czas - bo tak mówi rozporządzenie (nota bene to samo, z
    > którego wynika problem z ustalaniem położenia osób zaginionych, co jest
    > przedmiotem wielu innych wątków). "Detektywi" robili sobie tabelkę spod
    > jakich adresów dziś o 9:00 (przykładowo) udostępniane jest cenne dzieło
    > i składali zawiadomienie.

    Zawiadomienie składali dobrze. To wydający nakaz nie wiedział co to jest
    DHCP i że IP z zawiadomienia z 10 kwietnia to niekoniecznie to samo
    gniazdko w mieszkaniu co pół roku później.

    > Znalazł się policjant, co to przeanalizował i kilkadziesiąt nakazów z
    > jego powiatu zwrócił prokuratorowi z notatką urzędową, że dane
    > detektywów są "wyssane z palca".

    Dane "detektywów" były dobre. Spece od cyberbezpieczeństwa z policji
    (czy może prokuratury) po prostu nie znali się na swojej robocie i nie
    ogarniali podstaw internetu, wykładanych wtedy na informatce w
    większości szkół średnich.

    > Router na strychu u kogoś stał, a jak było dalej, to kablem do routera
    > łączyli i po drzewach to prowadzili. To nielegalne, ale tak w praktyce
    > często było.

    Dlaczego nielegalne? Co najwyżej niezgodne z regulaminem dostawcy.

    > "Detektywi" z "adwokatami" nie odpuścili. Mieli prawo jako strona
    > postępowania zapoznać się z aktami, a wg starej procedury w protokołach
    > przesłuchania były nie tylko imię i nazwisko, ale i adresy. Adwokaci
    > ruszyli z pismami do osób, które po IP ustaliła Policja

    Dodajmy błędnie ustaliła. Coś na zasadzie - "halo! kierowca autobusu 512
    jedzie jak pijany! - gdzie? - Na X - Już wysylamy patrol!" I jadą na X i
    dmuchają kierowcę pierwszego autobusu 512, dziwne powinny wyjść promile;)

    > Na kilkaset komputerów zatrzymanych w trakcie tych przeszukań
    > podejrzenie potwierdziło się w kilku.

    Bo żeście, w wyniku waszej niekompetencji, przekroczyli uprawnienia.

    > Czasem, jak w owym czasie chyba w każdym kompie znajdowało się coś
    > nielegalnego. Przy okazji wpadło kilku miłośników pornografii
    > dziecięcej. Zdarzało się, że trafiano na oprogramowanie do
    > rozpowszechniania, ale znamiennym było, że często, jak ktoś nawet miał
    > takie oprogramowanie, to tych badziewnych filmów nie było. Pamiętam, ze
    > wpadło kilka osób, które skrzętnie się za "TOR"em chowały.

    Tylko przypadkiem. Nie po torze ich namierzono:P

    > To, co opisałem, to sprawa sprzed kilku, albo nawet kilkunastu lat. Już
    > historia "walki z cyberprzestępcami" i dlatego pozwoliłem sobie to opisać.

    Ta historia pokazuje jak w praktyce działa "jak nie robisz nic złego to
    nie musisz się bać":P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!