    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Faktura za EE w garazu - odpowiedzialnosc zbiorowa ?!
    Date: Wed, 9 Jul 2003 01:05:29 +0200

    On Tue, 8 Jul 2003, bAnan wrote:

    >+ Użytkownik "KrzysiekPP" <j...@n...ceti.pl> napisał
    >+ > > mnie fakt zuzycia 346,5 kwh (!) przez okres 6 miesiecy.
    >+ > > Zadzwonilem wiec do
    >+ > > spoldzielni i dowiedzialem sie, ze jest to sredia
    >+ > > z 4 garazy, poniewaz mamy wspolny licznik
    >+ >
    >+ > Bardziej chyba suma z 4 garazy niz srednia ...
    >+
    >+ suma to prawie 1400 kwh (podobno jeden jegomosc farelka ogrzewal w zimie)

    To zapłacisz a później będziesz mu musiał udowodnić że on ogrzewał :(

    >+ > Od zaplacenia tego rachunku raczej sie nie wykrecisz, bo nie udowodnisz
    >+ > ze tego nie zuzyles.
    >+
    >+ a to w takim przypadku musze ja cos udowadniac? przy tak razacym w swej
    >+ ogolnosci i nieprecyzyjnosci sposobie naliczania?

    Przecież się na to zgodziłeś !! Tak czy nie ?
    Jakbyś to mi i sąsiadowi dostarczał coś "na wspólny licznik" to
    by cię interesowało kto zużył, czy ile masz dostać ?

    >+ Jezeli wystawia mi fakture za energie, ktora _zuzylem (ja), zaplace bardzo
    >+ chetnie, za kogos placic jednak z cala pewnoscia nie bede

    Nieprawda. Wystąpiłeś jako strona umowy która łapie się na rozdział
    K.C. tytułowany "wielość dłużników albo wierzycieli" a dalej na
    "zobowiązania podzielne i niepodzielne".

    >+ Ponawiam pytanie: czy taki sposob naliczania jest wogole zgodny z prawem?

    KC:
    +++++
    Art. 366. § 1. Kilku dłużników może być zobowiązanych w ten sposób, że
    wierzyciel może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich
    dłużników łącznie, od kilku z nich lub od każdego z osobna, a zaspokojenie
    wierzyciela przez któregokolwiek z dłużników zwalnia pozostałych
    (solidarność dłużników).

    § 2. Aż do zupełnego zaspokojenia wierzyciela wszyscy dłużnicy solidarni
    pozostają zobowiązani.
    Art. 370. Jeżeli kilka osób zaciągnęło zobowiązanie dotyczące ich
    wspólnego mienia, są one zobowiązane solidarnie, chyba że umówiono się
    inaczej.
    ------

    To było w kwestii "..wiedziały jaskółki że najlepsze są spółki..."
    Znaczy, że jak nie da się ściągnąć (bo nie ma pensji do zajęcia)
    "ich" częsci, to wierzyciel może przyjść do ciebie po *całą*
    zapłatę, a nie za skromne 300 kWh... :[, ale to przypadek najgorszy.

    A teraz w kwestii podzielności:
    ++++++
    Art. 379. § 1. Jeżeli jest kilku dłużników albo kilku wierzycieli, a
    świadczenie jest podzielne, zarówno dług, jak i wierzytelność dzielą się
    na tyle niezależnych od siebie części, ilu jest dłużników albo
    wierzycieli.

    Części te są równe, jeżeli z okoliczności nie wynika nic innego.
    ------

    Masz w umowie zastrzeżenie np. że ponad 12 kWh nie będziesz płacił ?
    *KTO* i *dlaczego* ma być zobowiązany do wnikania kto i ile
    zużył ? Zapłacisz - to będziesz miał *prawo* do dochodzenia
    (ale nie od zakładu energetycznego czy spółdzielni, lecz swojego
    "wspólnika w interesach !") tego co nadpłaciłeś. Oczywiście
    jeśli dasz rady udowodnić...

    A co do licznika - masz rację, tyle że należało zażądać osobnego
    licznika "przed" a nie "po"... i przyjrzeć się umowie, czy i co
    tam zapisano o liczniku zbiorczym o ile taki istnieje :]
    Bo między licznikiem zbiorczym a licznikami końcowymi mogą
    być jakieś upływności (no, izolacja słaba :>) za które dostawca
    może też sobie "zażyczyć"... (tak np. spółdzielnie i inne jednostki,
    np. zarządcy "komunałek" robią z wodą - co na licznik to na licznik,
    a straty *bądź zyski* :) z licznika zbiorczego [liczniki do wody
    mają spore tolerancje :)]) idą do podziału !)

    pozdrowienia, Gotfryd