eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoElektroniczne etykiety › Re: Elektroniczne etykiety
  • Data: 2023-11-28 00:57:03
    Temat: Re: Elektroniczne etykiety
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On 2023-11-27, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:
    > W dniu 27.11.2023 o 14:36, J.F pisze:
    >> Wprowadzenia konsumenta w błąd, działan na szkode konsumentów,
    >
    > A konkretniej? Bo chyba to wprowadzenie w błąd i tę szkodę trzeba
    > wykazać w uzasadnieniu kary? Czy nie?
    >
    > Dlaczego podawanie prawdziwej ceny na półce ma być wprowadzaniem
    > konsumenta w błąd?

    Na półce nie. Róznica między ceną na półce (na towarze) a wymaganą przy
    kasie. Jesli mniej to oczywiście nie problem (na ogół).

    > Po drugie, jeżeli jest duża(hiper) inflacja, to z jakich przepisów
    > wynika, że przedsiębiorca musi sprzedawać towar ze szkodą dla siebie,
    > zamiast np. podnieść o trochę cenę trzy razy w ciągu dnia?

    Może podnieść, tylko ryzykuje wprowadzenie konsumenta w błąd. A ten błąd
    jest o tyle istotny, że cena jest często jednym z bardziej podstawowych
    czynników w decyzji kupna. Przy czym przy dobrej woli sprzedawcy
    problemu de facto nie ma, bo różnica między ceną "na kasie" a ceną na
    półce nie jest zdaje się czymś niezgodnym z prawem. Za to odmowa
    sprzedaży po cenie na półce jest.

    Art. 543. Wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z
    oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży.

    Takie rożnice cenowe, mogą być też uznane jako czyn nieuczciwej
    konkurencji, ale tu raczej chodziłoby o praktyke a nie incydentalne
    przypadki.

    Nb. ciekawe co by było, gdy sprzedawca walnął olbrzymi banner, że towar
    na półce z ceną nie jest ofertą w rozumieniu KC.

    Ale też wystarczy, że sprzedawca sprzeda towar po starej cenie i już.
    Gorzej jesli odmówi, to wtedy kw 135 lub gorzej (poniżej więcej)

    > "Fakt dodania produktu do koszyka nie jest rezerwacją produktu. Nie jest
    > również rezerwacją ceny produktu,
    > *ta może zmienić się nawet kilka razy w ciągu dnia*."

    1) 543kc,
    2) Dz.U.1993 Nr 47 poz. 211 Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji), art 14.

    A jest jeszcze Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U.
    2014 poz. 915)
    Art. 5. W przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany
    towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub
    usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej.

    Art. 6.
    1. Jeżeli przedsiębiorca nie wykonuje obowiązków, o których mowa
    w art. 4, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na niego, w
    drodze decyzji, karę pieniężną do wysokości 20 000 zł.
    2. Jeżeli przedsiębiorca nie wykonał obowiązków, o których mowa w art.
    4, co najmniej trzykrotnie w okresie 12 miesięcy licząc od dnia, w
    którym stwierdzono naruszenie tych obowiązków po raz pierwszy,
    wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na niego, w drodze
    decyzji, karę pieniężną do wysokości 40 000 zł.

    --
    Marcin

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1