  • Data: 2010-01-01 14:55:09
    Temat: Re: Dziwne zarzadzenia szefa
    Od: Łukasz Bąk <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Przemysław Bernat pisze:

    > Na rządanie rządu?
    > Sam twierdzisz, że każdy urlop poza planem jest na żądanie:

    > A co w przypadku jak nie sporządza się żadnego planu?

    Czytać się tego już nie da.

    W przypadku kiedy nie ma wyraźnego planu pracodawca
    w porozumieniu z pracownikiem ustala termin urlopu. Wszystkie
    z tym związane sprawy powinien regulować w wyczerpującym stopniu
    regulamin pracy w zakładzie czyli można wskazać terminy np.
    postoju planowego zakładu i inne okoliczności zależne od branży.
    Pracownik powinien w ciągu roku być na urlopie 14 dni ciągle oraz
    w porozumieniu z pracodawcą wykorzystać resztę przynależnego
    urlopu w innych terminach. Urlop "na żądanie" powstaje w praktyce
    w momencie kiedy nie doszło do porozumienia pracownika i pracodawcy
    w kwestii terminu urlopu. Czyli pracownik chce iść na urlop
    pomimo braku zgody pracodawcy. Tak można potraktować tylko 4
    dni w roku.

    Regulacje prawne dot. formularzy, planów rozwiązuje regulamin
    wewnątrzzakładowy i może się to różnic w zależności od typu
    działalności. Regulamin może mieć ustępstwa od kodeksu
    pracy tylko na korzyść pracownika czyli można ustalić że
    pracownik ma 50 dni urlopu ale nie może mieć mniej niż 20 (czy 26).

    W praktyce jak to wygląda na przykładzie mojego zakładu
    pracy? (duża firma, ze związkami)
    - pracownik proponuje swój plan urlopów na początku roku
    - przełożony zatwierdza plan w porozumieniu z pracownikiem
    - plan jest weryfikowany kwartalnie
    - każdy urlop musi być poprzedzony wnioskiem urlopowym
    który zawiera informację o typie urlopu, terminie i jest
    akceptowany przez bezpośredniego przełożonego i archiwizowany
    - bezpośredni przełożony nadzoruje plan urlopu, wykorzystanie itp.
    nadzór jest prowadzony przez dział HR.

    Poza planem urlop zostaje udzielony w miarę możliwości organizacji
    pracy i jeśli występuje konflikt pracownik wykorzystuje urlop
    "na żądanie" tylko i wyłącznie na swój wniosek i jest to odnotowane
    na wniosku.

    --
    Łukasz Bąk