    From: "dentist" <d...@...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziwna stacja z gazem
    Date: Thu, 19 Jul 2007 14:26:34 +0200

    Użytkownik "Czapla" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:6847.0000009d.469f3a33@newsgate.onet.pl...

    > Pewnego razu weszło
    > nawet więcej gazu niż miał sam zbiornik (a przecież jeszcze coś w nim było
    > skoro dojechałem na gazie).

    Z gazem zdarzają się takie niespodzianki. Nie chcę tu teoretyzować ani
    powoływać się na prawa fizyki, ale najlepiej zapytaj taksowkarzy (czyli
    ludzi ktorzy raczej liczą się z każdym groszem jezeli chodzi o auto).
    Po pierwsze rzaden z nich nie zatankuje w upalny dzien w poludnie.
    Raczej wybiorą późną wieczorową porę, gdy jest chłodno. Można
    zaoszczędzić kilka "litrów". Piszę w cudzyslowie, bo litr to litr, ale w
    drugim
    przypadku gazu jakby więcej :)

    > Miałem też bardzo ciekawy przypadek, że po zatankowaniu w porządnej, dużej
    > stacji pojechałem w trasę. Po jakiś 150 kilometrach chciałem znowu
    > zatankować i
    > wtedy wszedł ...niecały litr.

    Też tak kiedys miałem (dokładnie zimą). Wlałem gazu do pełna, przejechałem
    300km (a tyle zazwyczaj robię na pełnym zbiorniku gazu) zajechałem na stację
    i wlałem do pełna 10 litrów... Okazało się, że komputer zawiadujący pracą
    instalacji gazowej większą część drogi wyłączał ją, przestawiając na
    spalanie
    benzyny... Ale to był błąd sterownika...

    A poza tym najlepiej tankowac tam, gdzie tankują taksowkarze (tak samo
    jak tam gdzie taryfy stoją w naprawie jest taniej, a tam gdzie stoją TIRy
    jest najlepszy przydrożny bar :). CB działa...
    A co do gazu: jak wiesz jest to mieszanka propan-butan. LPG ma okreslony
    stosunek propanu do butanu. Poniewaz zdarza się chrzczenie gazu oraz
    używanie gazow o roznych zawartosciach weglowodorow ceny zakupu są
    różne, a więc i rozne ceny sprzedaży... I wtedy na 10 litrach z roznych
    stacji
    pokonasz rozne odleglosci. Do tego pamietaj ze zbiornik mozna napelnic do
    85%
    objetosci.

    > I dzięki Bogu! A bada się też sam gaz?

    Nie wiem jak wygląda kontrola LPG - wiem tylko ze jest droga i dosc
    skomplikowana. Mogę Ci opisac badanie ropy (ON).
    Podjezdza się pod dystrybutor z kolbą drugorzędową. Poziomuje się
    ją i wlewa około 50 litrów (powiedzmy miedzy 49,5 a 50,5).
    Wyłacza się pistolet i czeka kilka sekund aż wszystko skapnie.
    Czeka się, az paliwo się odgazuje. W miedzysczasie wkłada się
    precyzyjny termometr. Po paru minutach, gdy wszystko się ustoi
    bierze się pomiar. I wychodzi np.
    Dystrybutor pokazał: 49,60 litra
    Kolba pokazala: 49,85 litra
    Temperatura: 15,55 st C.
    I teraz podstawiając pod wzor uwzgledniający wspolczynnik
    rozszerzalnosci cieplnej kolby i paliwa, przeliczając to odopowiednio
    wychodzi, ze dystrybutor pomylil się na korzysc klienta o 5ml
    co przy jednym litrze daje ok. 0,095 litra. (co miesci się w normach).
    Oczywiscie kolba musi miec legalizację glownego urzedu miar,
    termometr też..
    Dystrybutor, pomimo tego ze ma już 30 lat dostaje legalizację
    i nikt mu nie zarzuci ze oszukuje bo jest stary.

    :)
    Pozdrawiam
    dentist