eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoDziura w drodze › Re: Dziura w drodze
  • Data: 2013-04-04 20:35:17
    Temat: Re: Dziura w drodze
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 04.04.2013 17:51, Robert Tomasik pisze:

    > wyposażony w kontrolę trakcji, o tyle na napędzanej załozenie jednej
    > opony zamiast dwóch spowoduje, że przez cały czas będzie pracował
    > mechanizm różnicowy. Pytanie o ile.

    Mechanizm różnicowy i tak pracuje cały czas. Nie wierzę, że jedziesz
    cały czas idealnie prosto bez najmniejszego ruchu kierownicą.

    > By to policzyć muszę Cie wtajemniczyć w termin tzw. średnicy
    > dynamicznej. To taki wirtualny wymiar uywzględniający w oponie jej

    Jeszcze raz napiszesz coś takiego, to ja zacznę cię przy każdej okazji
    złośliwie wtajemniczać w straszne skomplikowane zawiłości polskiej
    ortografii, OK? I nie piszę o powyższej literówce.

    > ugięcie i rozmiar podczas normalnej eksploatacji. Teoria mówi, że
    > promień dynamiczny wynosi 0,97 wysokości opony oraz promienia obręczy.

    Wow, no proszę, jaka straszna tajemnica - opona się ugina pod
    obciążeniem. Dawno się o tym dowiedziałeś?

    > Przykładowo dla opony 16" 195 x 65 ten promień dynamiczny będzie wynosił
    > zatem:
    > 0,97*(16*25,4/2 + 195 * 0,65) = 0,97*(203,2+126,75) = 320 mm
    > Czyli nowa opona będzie miała obwód Obw=2*pi*r = 2011 mm, czyli nieco
    > ponad dwa metry. Opona, której bieżnik zużył się o 2 mm bedzie miała
    > obwód: 1998 mm. Niby zaledwie 13 mm mniej. No ale daje to jeden
    > dodatkowy obrót koła na każde 154 obroty, czyli przejechane 300 metrów!

    Mhm. Nawet zakładając że wzór na obwód koła nadal działa dostatecznie
    dobrze - zauważ, że dzięki ugięciu, które obejmuje także sam bieżnik,
    koło przestaje być koliste - daje to różnicę dwóch metrów pomiędzy
    kołami na każde 300 metrów.

    Policzysz promień skrętu, jaki to daje?

    [ciach]

    > Kontrola trakcji będzie to postrzegać jako poślizg tego większego. ABS
    > też. Mechanizm różnicowy będzie cały czas pracował nadrabiajac jeden
    > obrót na 300 metrów.

    Wg mnie przeszacowałeś różnicę w "skutecznym" obwodzie (bieżnik też się
    ugina - mniej zużyty bardziej), przeceniasz tę niewielką różnicę na tor
    jazdy (już umiarkowany boczny wiatr bardziej z kursu zbije) i
    zapomniałeś o jeszcze jednym drobiazgu... (patrz niżej)

    > Reasumując w tym zakresie niestety sie z Tobą nie zgodzę.
    >
    > Co do reszty, to pewnie sporo racji masz. Jeśli gość koniecznie chce
    > mieć jednakowe, to zamiast jednej nowej spokojnie kupi dwie podobne do
    > siebie używki o zużyciu zbliżonym do tej rozwalonej, jeśli zużycie opony
    > było na tytle duże, że ma to znaczenie. W ogóle, to jestem zwolennikiem

    ...tylko po co tak kombinować, jak bieżnik można po prostu sobie
    zeszlifować i tak wyrównać, jeśli koniecznie chcesz ;)

    > wymieniania nie para mi opon, a po prostu wszystkich czterech w
    > samochodzie, ale to już zupełnie inna sprawa.

    Jeśli różnica w wysokości bieżnika powoduje wyczuwalne różnice, to znak
    że pozostałe stare opony też są już do wymiany.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1