    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Działalność gospodarcza, współpraca - jaka forma umowy?
    Date: Wed, 29 Aug 2007 17:58:34 +0200

    On Tue, 28 Aug 2007, Konrad wrote:

> [...]
    > Domów Komunalnych mam od nich pozwolenie na prowadzenie tych dwóch form
    > działalności (wpisane do umowy najmu).
    > Ostatnio odezwała się do mnie znajoma, która ma otworzoną działalność w domu
    > właśnie w zakresie poprawek krawieckich - jest krawcową i sama się tym
    > zajmuje. Rozlicza się na podstawie karty. Ponieważ mam w sklepiku
    > niewykorzystane pomieszczenie chciałbym użyczyć jej bezpłatnie tego
    > pomieszczenia aby mogła w nim prowadzić swoje usługi. Nie mogę jednak
    > podnająć jej tego pomieszczenia bo na podnajem potrzebna jest zgoda ZDM

    To niby podnajmować nie możesz (i to uznajesz za zrozumiałe), a wydaje
    Ci się, że "rozdawać" czyjeś możesz wot tak? ;)
    Tu masz przepisy:
    _117.html
    ...przeczytaj sobie CAŁOŚĆ :> (przyda się na zaś, nie żartuję!) ale
    zacznij może od art.688[2] - ponieważ oznaczenie indeksu może nie
    być czytelne, zacytuję:
    +++
    Art. 688'2
    Bez zgody wynajmujšcego najemca nie może oddać lokalu lub jego częœci
    do bezpłatnego używania ani go podnajšć. [...]
    ---

    > Teraz pojawia się pytanie, jaką umowę powinienem z nią podpisać aby nikt się
    > do nas nie przyczepił a ona mogła sobie spokojnie u mnie siedzieć i robić te
    > poprawki krawieckie.

    Z właścicielem podpisać umowę zezwalającą na użyczenie!

    Podatkowo to się NIE OPŁACI, bo podatek zapłacą obie strony użyczenia.
    Podnajęcie jest "tańsze" :>
    Powodem jest fakt, że użyczenie nieruchomości podlega podatkowi od
    kwoty liczonej tak, jakby miał miejsce najem. To od strony dającego
    w używanie.
    Biorący w używanie dla odmiany ma "bezpłatne świadczenie" - i dla DG
    to jest przychód, który TEZ wygeneruje podatek.

    > Podsumowując:
    > Ona prowdzi działalność gosp. i ja, z tym, że ona ma ją zarejestrowaną na
    > swoje mieszkanie i tak ma zostać, ale wykonywała by ją w moim lokalu.

    Powinna zgłosić dodatkowe "miejsce prowadzenia DG".
    W UM, US i GUS bodaj.

    O poprawki nie.
    U użyczanie tak.

    pzdr, Gotfryd