    From: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dwa pytania o oprogramowanie komputerowe
    Date: Tue, 1 Mar 2005 10:40:08 +0100

    news:cvv9e6$2g1$1@news.onet.pl...
    > Krystian Zaczyk rzecze:
    > [..]
    >
    > Protest tej organizacji widziałem, ale nie chodzi mi o całe to
    > orzeczenie. Chodzi mi o konkretny punkt 1. tegoż :
    >
    > 1. Prawo do korzystania z utworu można nabyć na podstawie umowy
    > licencyjnej (art. 41 ust. 2 prawa autorskiego) lub na podstawie umowy
    > przenoszącej własność egzemplarza utworu bez przejścia autorskich praw
    > majątkowych do programu (art. 52 ust. 1 prawa autorskiego).

    To wstęp do konkluzji wyroku. Znaczy on to, co napisano - sąd przypomina
    tu fragmenty ustawy, bo w wyroku miał wypowiedzieć się o konkretnej
    transakcji i jej opodatkowaniu. Badał, czy _w niej_ miało miejsce
    przeniesienia praw autorskich lub udzielenie licencji (te czynności były
    w spornym okresie zwolnione z VAT), czy tylko przeniesienie własności
    egzemplarza tworu. Uznał, że to drugie.
    Nie kwestionował umowy licencyjnej o korzystanie z utworu,
    bo ona zdaniem sądu zachodzi między producentem a uzytkownikiem
    programu (patrz zacytowany wczesniej fragment uzasadnienia wyroku).
    Innymi słowy - zdaniem sądu licencji udziela użytkownikowi programu
    producent, a nie pośrednik. A zatem *sprzedaż* (czy odpłatne udzielenie)
    tej umowy przez pośrednika nie miała zdaniem sądu miejsca - następowała
    tylko sprzedaż egzemplarza utworu (druga z wymienionych we wstępie
    mozliwości) i VAT od tej transakcji się należał.

    Zacytuje jeszcze raz fragment uzasadnienia wyroku:
    "W przypadkach takich to nie dystrybutor, czy dalszy sprzedawca
    udziela licencji na korzystanie przez użytkownika z tego programu, lecz sam
    producent. Dystrybutor w takim przypadku - będąc do tego uprawniony,
    w zakresie tego uprawnienia - sprzedaje egzemplarz oprogramowania
    na nośniku wraz z licencją producenta nie realizując żadnych
    uprawnień prawno-autorskich do tego programu."

    Nie mam niestety informacji o losach procedury kasacji tego wyroku.
    Nie ma to już teraz znaczenia i przestano o tym pisać bo od marca 2002 r.
    licencje zostały tak jak nośniki obłożone 22% VAT.

    Krystian