  • Data: 2023-11-06 23:32:46
    Temat: Re: Dura lex, sed lex
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 06.11.2023 o 18:15, J.F pisze:

    > Ale pisałeś, ze nie masz naganta :-)

    Bo nie mam i nie mam jak sprawdzić. Ale to nie znaczy, ze nigdy w ręku
    nie miałem. Po prostu nie mogę teraz sprawdzić. W weekend może kolega
    przyniesie na strzelnicę.

    > Czyli jest tam jeszcze jakas osobna iglica?
    > Bo z kurka cos długiego wystaje ... i z kolei jakby mało miejsca na
    > dodatkową iglicę.

    Ponieważ bęben się kręci, to iglica nie może dolegać do spłonki, to by
    się to mogło sklinować. Z grubsza rzecz biorąc są dwa rozwiązania.
    Najczęściej jest tak, że pomiędzy kurkiem, a spłonką jest iglica
    podpierana w skrajnym tylnym położeniu sprężynką. Jak kurek uderza w tył
    iglicy, to iglica skacze do przodu i nakłuwa spłonkę, po czym się cofa.
    Spotkałem się jednak z takimi rewolwerami, że iglica jest na kurku. Z
    tym, że wówczas kurek ma tak jakby dwie sprężynki, bo on nakłuwa
    spłonkę, ale później w spoczynkowym położeniu musi się cofnąć, by nie
    blokować obrotu. To rozwiązanie spotyka się w rewolwerach hukowych i
    gazowych. W jakiś tanich bojowych. Ono jest też w czarnoprochowcach często.

    > I tym nie zakrecisz dla zabawy :-)

    Ale do ruletki się zakręca właśnie.

    > A jak gdzies trafilem na info, ze ta ruletka to wymysł, i ze na
    > nagancie tak się nie da, z uwagi własnie na uszczelnienie lufy.

    OK! Być może się nie da, natomiast na pewno nie z powodu uszczelnienia,
    bo dosunięcie bębna jest powodowane mechanizmem sprzęgniętym ze spustem
    i następuje przed strzałem. Natomiast może i nie da się z innych
    powodów. Myśmy to akurat tresowali na innym rewolwerze.

    > Jak widac - się da.
    > Tylko tak mi chodzi po głowie, ze to to powinien być zwyczaj chyba
    > jednak starszy niz 1895.
    >
    > Co carscy oficerowie wczesniej używali?
    Wcześniej używano rewolwerów czarnoprochowych. Przyznam, że tym akurat
    nie próbowałem ale nie widzę powodu, by to jakoś szczególnie inaczej
    działało. W Rosji przed Nagantem używano czarnoprochowych rewolwerów
    Smith & Wesson Model 3. Car zakupił ich ponad 40 tysięcy. To była broń
    czarnoprochowa, ale na scalony nabój. One były w kalibrze .44 rosyjski.
    To był scalony nabój czarnoprochowy.
    --
    (~) Robert Tomasik