    From: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Droga wewnętrzna czyli znikające skrzyżowanie
    Date: Thu, 10 Apr 2008 21:41:31 +0200

    Marek Dyjor pisze:

    > "każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu
    > pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nie oznaczony znakami drogowymi.
    >
    > Dz.U.97.98.602 - Prawo o ruchu drogowym"
    >
    > no i co teraz... dojeżdżając do osi jezdni ale jej nie przekraczać
    > szanowny kierowca nei zmienił pasa ruchu wieć nei musiał nic sygnalizować.

    Ani Ty ani ja nie znamy topologii tego miejsca. Wiem (bo widzę), że dla
    przeważającej większości kierowców pojęcie pasa ruchu jest abstrakcją. W
    najlepszym przypadku "pas" jest tam, gdzie on jedzie.
    Jeżeli ta część jezdni wystarczała na pomieszczenie dwóch pojazdów i
    pytający "zjechał do osi jezdni", to zarówno mógł, jak i nie musiał
    zajechać drogę pojazdowi obok.

    Mam przykład trenowany prawie codziennie, w Warszawie w Alejach
    Jerozolimskich na odcinku między Chałubińskiego a Żelazną. Początkowo
    prawy pas (wyznaczony!) wystarczy na dwa pojazdy, pod koniec zwęża się
    na szerokość jednego. Wielkość agresji wiszącej w powietrzu przy
    zwężeniu jest nie do zmierzenia. Na szczęście prawie zawsze jest tam
    korek, więc do kolizji z reguły nie dochodzi, chociaż mordobicie
    widziałem :-)

    Natomiast odpowiadając pośrednio na pytanie - fakt ewentualnego
    popełnienia wykroczenia *przed* kolizją nie mającego związku z sama
    kolizją nie wpływa na winę.

    M.