    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: Droga osiedlowa na działce prywatnej
    Date: Wed, 29 Sep 2021 17:13:21 +0200

    > Moje pytanie - co z tymi ~2m tej drogi która wg mapy ciągnie się wzdłuż
    > mojego terenu? Na razie tam nic nie buduje więc nie mam żadnych warunków
    > wydanych, MPZP także nie jest ustalone. Mój zamysł jest taki że chce
    > ogrodzić swoją działkę wzdłuż drogi, zanim (jak domniemam) ten pasek
    > ziemi po prostu "magicznie przepadnie". Czy jeżeli geodeta wyznaczy mi
    > słupki na tej drodze, to jeżeli zostawię te 2,5m drogi żeby samochody
    > mogły przejechać (jestem ugodowy), to mogę wykonać ogrodzenie wzdłuż
    > części tej drogi?

    Drogi grodzić nie możesz, bo to wykroczenie. Natomiast trzeba ustalić,
    kto jest jej budowniczym.

    Jeśli to organ gminy, powiatu, miastu, wojewody, to należy zażądać od
    autora pomysłu (inwestora) odszkodowania. Jeśli to sąsiedzi się
    skrzyknęli, to z grubsza rzecz biorąc widzę następujące rozwiązania:

    1) Dogadać się z nimi, wydzielić działkę, wpisać wszystkich
    zainteresowanych na współwłaścicieli i cieszyć się dojazdem do swojej
    działki. Z czasem może uda Wam się to gminie przekazać, a ta zrobi
    asfalt, beton, czy co tam dadzą radę.

    2) Domagać się od inwestorów (sąsiadów) odszkodowania. Tyle, że jak się
    przypieniaczysz, to w przyszłości mogą Ci utrudniać korzystanie z takiej
    drogi. Nie znam realiów i nie wiem, na ile Ci ta droga coś tam ułatwia.
    Moze skoro jest, to lepiej to zalegalizować.

    3) Udawać, że te kilka kamieni, to nie droga. Wówczas postawić możesz i
    ogrodzenie obejmujące drogę. W końcu pojawiły się jakieś nasypy, to skąd
    wiadomo, że te kamienie, to droga. Ale zrobi się z tego problem.
    Sąsiedzi będą twierdzić, ze droga. Nie wiem co Policja. Ostatecznie
    sprawę sąd by musiał rozsadzić. Gorąco zalecał bym 1 albo 2 rozwiązanie,
    bo nic gorszego, jak sobie wrogów u sąsiadów zrobić.

    --
    Robert Tomasik