eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo[Długie] Spółdzielnia chce zabrać nam mieszkanie własnościowe - chcą mowy najmu › Re: [Długie] Spółdzielnia chce zabrać nam mieszkanie własnościowe - chcą mowy najmu
  • Date: Fri, 22 Dec 2006 03:43:02 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [Długie] Spółdzielnia chce zabrać nam mieszkanie własnościowe -
    chcą mowy najmu

    Dominika napisał(a):

    > Hmm.. to jak to w końcu jest? Mieszkanie jest moja własnością, czy jest
    > własnością spółdzielni z tym, że ja mam spółdzielcze własnościowe prawo do
    > mieszkania?

    To drugie.

    W pewnym "skrócie myślowym": spółdzielnia jest właścicielem ziemi i
    całego budynku, a Ty jesteś właścicielką wydzielonej przestrzeni
    zawartej w tych murach :)

    [ciach]

    > Gdzie znajdę przepis jednoznacznie mówiący o tym, że w przypadku braku
    > członkostwa w SM, nie wygasa prawo do mieszkania? Jest to gdzieś napisane
    > czy nie ma i dlatego tak nie jest?

    Zgodnie z Art. 17(10) ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w przypadku
    "długotrwałych zaległości z zapłatą opłat", "rażącego lub uporczywego
    wykraczania osoby korzystającej z lokalu przeciwko obowiązującemu
    porządkowi domowemu" (itepe itede) zastosowanie ma procedura z Art. 16.
    ustawy o własności lokali, która pozwala zarządowi spółdzielni zażądać
    sprzedaży lokalu w drodze licytacji - ale tylko w trybie procesu i
    zgodnie z przepisami o egzekucji z nieruchomości.

    Tylko prawomocny wyrok sądowy może "zmusić" uciążliwego lokatora
    posiadającego mieszkanie własnościowe do sprzedaży prawa do tegoż
    mieszkania.

    Wygaśnięcie prawa do lokalu po utracie członkostwa owszem, może mieć
    miejsce, ale tylko w przypadku mieszkań lokatorskich.

    Zaś własnościowe prawo do lokalu jest ograniczonym prawem rzeczowym, a
    takie może wygasnąć (w tym konkretnym przypadku) gdyby własność lokalu
    oraz własnościowe prawo do lokalu znalazły się w "jednych rękach" (lekko
    upraszczam do tego konkretnego przypadku treść Art. 247 Kodeksu
    Cywilnego). Co jest oczywiste, bo nie ma sensu jednoczesne bycie
    właścicielem lokalu i posiadanie własnościowego prawa do lokalu - czysta
    redundancja :)

    > A co, jeśli w statucie SM jest napisane,
    > że utrata członkostwa => utrata tutyłu prawnego?

    Równie dobrze mógłby być zapis, że utrata członkowsta => zobowiązanie
    sie do swiadczenia usług seksualnych ;)