    From: Liwiusz <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dług. Jakie postępowanie uproszczone czy nakazowe....
    Date: Thu, 25 Oct 2007 15:37:16 +0200

    Andrzej pisze:

    > Właśnie to ja będe tym pełnomocnikiem :) gdyż zobowiązanie należne jest
    > mojemu bratu. Ponieważ jest on kierowcą i właściwie nigdy go nie ma w domu,
    > a ja w chwili obecnej mam trochę czasu więc chciałbym go reprezentować, aby
    > wreszcie załatwić tę sprawe. Miałbym więc odnośnie pełnomocnictwa kilka
    > pytań:
    > 1/czy wogóle ja mogę brata reprezentować /czy musi być to koniecznie
    > adwokat/?

    Zgodnie z art. 87kpc. możesz być pełnomocnikiem brata i reprezentować
    go przed sądem.

    > 2/jakie formalności muszę dopełnić by być pełnomocnikiem brata oraz ile to
    > może kosztować?

    Brat musi napisać pełnomocnictwo na piśmie. W przypadku jeśli
    pełnomocnikiem jest adwokat, od takiego pisma należy uiścić 17zł opłaty.
    Być może w stosunkach brat-brat opłaty takiej nie ma. Trzeba to sprawdzić.

    > 3/czy jako pełnomocnik mogę być także wskazany do odbioru tych pieniędzy /w
    > razie wygranej oczywiscie/ np. podając wtedy w pełnomocnictwie iż to ze mną
    > należy uregulować dług?

    Jeśli pełnomocnictwo nie stanowi inaczej, upoważnia ono do odbioru
    pieniędzy. Jednak umożliwia również przekazanie gotówki bezpośrednio
    mocodawcy.

    Jeśli chcesz sprawić, aby jedynie spłata Tobie bezpośrednio
    spowodowała zapłatę długu, to polecam pod rozwagę nie tyle działanie na
    podstawie pełnomocnictwa, tylko aby brat dokonał na Twoją rzecz cesji
    wierzytelności. Wtedy będziesz przed sądem występował osobiście jako
    wierzyciel, a z bratem rozliczysz się tak jak się umówicie prywatnie.

    > We wzorze pozwu widze takie coś "Powód wnosi o
    > -przeprowadzenie rozprawy pod nieobecność powoda" ale pełnomocnik powinien
    > być na rozprawie, czy nawet to nie jest konieczne?

    A po co to pisać w pozwie? Jeśli napiszesz, to przy braku Twojego
    (lub brata) stawiennictwa na rozprawie, będzie ona mimo to
    przeprowadzona (nie mówię o posiedzeniu niejawnym związanym z wydaniem
    nakazu zapłaty, ponieważ ono - z definicji - odbywa się bez udziału
    obydwu stron).

    Wniosek o przeprowadzenie sprawy pod nieobecność powoda spowoduje, że
    jeśli sprawa trafi na wokandę i Ty (lub brat) nie stawicie się na
    rozprawę, to sąd nie będzie domagał się waszej obecności, tylko wyda
    wyrok na podstawie dołączonych dowodów na piśmie. Nie zawsze jest to
    korzystne - zwykle lepiej stawiać się na rozprawy, czasem można rozwiać
    pewne wątpliwości sędziego.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz