    From: Miernik <m...@f...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Darowizna za granicę?
    Date: Wed, 15 Mar 2006 00:05:20 +0100

    Piotr Dembiński <p...@g...pl> wrote:
    > A jak wygląda sprawa z zatrudnieniem poza granicami UE?
    > Czy np. pracując zdalnie dla przedsiębiorstwa zarejestrowanego w USA
    > musiałbym płacić podatki w Polsce, czy w USA? I jak mogłaby wyglądać
    > sprawa z ubezpieczeniem zdrowotnym i tym podobnymi drobnostkami?

    No nie wydaje mi się żebyś płacił coś u USA, bo niby z jakiej racji Cię
    prawo podatkowe i w ogóle prawo w USA ma obchodzić skoro nigdy tam nie
    byłeś, a problem prawny który tu poruszamy nie dotyka niczego co może
    mieć jakikolwiek skutek na terenie USA.

    Wydaje mi się że na logikę to płaciłbyś normalny podatek w Polsce.
    A teraz mi jedna ciekawa rzecz przyszła do głowy:

    Obiło mi się o uszy (poprawcie mnie jeśli się mylę) że podatek dochodowy
    w Polsce się płaci jak się przebywa na terenie RP co najmniej 181 dni w
    danym roku podatkowym.

    Jeśli teraz taka osoba pracująca sobie zdalnie dla pracodawcy w USA na
    laptopie, będzie w polsce jedynie 150 dni w danym roku podatkowym, a
    pozostałe 215 dni spędzi podróżując po innych krajach. Teraz załóżmy że
    w tych innych krajach też obowiązuje zasada że podatek dochodowy się w
    nim płaci jeśli się w nim przebywa co najmniej 180 dni w danym roku
    podatkowym, a osoba ta w żadnym z tych krajów tyle dni nie spędzi, bo
    będzie sobie podróżować pracując na laptopie w każdym spędzając po 30
    dni. Wygląda na to że nigdzie nie zapłaci podatku?
    Czy gdzieś jest błąd w tym sposobie?

    A jeśli to rzeczywiście tak jest, to jak się to udowadnia przed polskim
    Urzędem Skarbowym, że się w PL nie spędziło 180 dni?
    Przecież pieczątek w paszporcie na granicy teraz zwykle nie ma.

    Jeśli taki podróżnik pracujący zarobi sobie 500 tysięcy złotych w ten
    sposób, i w Polsce kupi sobie dom, nie mając na PIT-cie w Polsce żadnych
    dochodów, i Urząd Skarbowy się przyczepi skąd się tyl eforsy miało, to
    jak się przed nim udowadnia że się je zarobiło w roku w którym
    spędzilśmy ponad połowę roku podatkowego za granicą?

    > Sorry, nie znam się na podatkach. Myślałem, że istnieje coś takiego
    > jak podatek od darowizny po stronie obdarowującego.

    No i właśnie to jest przerażające, że jakiemukolwiek zwykłemu
    człowiekowi mogło to przez myśl przejść. Gdyby ktoś chciał wprowadzić
    taki podatek, to naród powinien się zbuntować, wyjść na ulicę, obalić
    rząd, jako coś tak absurdalnego i haraczopodobnego że nie do pomyslenia
    w sprawiedliwym państwie.

    A tutaj Tobie to przez myśl przeszło... smutne, widać niestety
    haraczopobierający rządzący już tak wyprali społeczeństwu mózgi, że
    takie coś już nie jest nie do pomyślenia. Ratuj się! Zacznij się sam
    zastanawiać co w podatkach jest sprawiedliwe i jakoś tam uzasadnione, a
    co jest absurdalnym haraczem, i pomyśl o tym przy następnych wyborach...

    Protect Europe from a legal disaster. Petition against software patents
    http://www.noepatents.org/index_html?LANG=en