  • Data: 2008-04-03 23:35:08
    Temat: Re: Darmowy HotSpot -wymagane logi?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 3 Apr 2008, Jan Werbiński wrote:

    > Raczej szybkiego zamknięcia biznesu przez komornika za niezapłacony VAT od
    > darmowych usług.

    To nie jest takie oczywiste.
    IMHO najpierw musiałaby być kara za nielegalne postępowanie "szkodliwe
    dla konkurencji".
    Podstawą do czepiania się o VAT jest zróżnicowanie świadczenia tak, że
    niektórzy będą u Ciebie płacić, a niektorzy nie.
    Fiskus już raz spróbował wojny z freewarem (właśnie z VATem, i nic to,
    że podatnik sam sobie założył pętlę na szyję - US nie jest od wykorzysty-
    wania okazji, tylko od przestrzegania prawa, przynajmniej formalnie)
    i to właśnie metodą "porównania z podobnym świadczeniem".
    Wniosek: figa.
    Jak KAŻDY, ale DOSŁOWNIE KAŻDY może NA TAKICH SAMYCH WARUNKACH skorzystać
    za darmo, to znaczy że wartość rynkowa tego swiadczenia wynosi zero.
    I fakt, że ktoś inny sprzedaje podobną usługę za X złotych (przypadkiem,
    w rozumieniu VAT, programy stanowią usługę :)) nie znaczy NIC.

    Jak na razie, z tego co widziałem, jedyną drogą "ataku" (ale w opisie
    nie chodziło o polskie przykłady, lecz "ogólnie w Unii") jest czepienie
    się nieuczciwej konkurencji, dumpingu i czego tam by jeszcze można,
    czyli ogólnie podważenie *legalności* takiego udostępniania
    (jako zabronionego przez przepisy o konkurencji).
    Wtedy VAT może rzeczywiście "łupnąć" (bo w ustawie jest zapis, że
    należy się niezależnie od legalności czynności), zgoda.
    Ale drogą uznania darmowości za nielegalną, a nie (tylko) świadczenia
    za nieodpłatne!

    pzdr, Gotfryd