    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [DG] swiadczenie chorobowe - ile?
    Date: Tue, 30 Mar 2010 14:09:28 +0200

    W dniu 30-03-2010 13:31, Lukasz pisze:
> [...]
    > Mam pytanie- jaka powinna być wysokość świadczenia chorobowego? W miesiącu
    > lutym miałem L4 od 16 do 21 dnia miesiąca. Ile powinno mi zostać wypłacone
    > świadczenia (dodam, że w tej chwili płacę niższe składki ZUS - 113 i 224 zł
    > czy jakoś tak- firma działa coś ponad rok)
    > Dziś listonosz przyniósł mi za te 6 dni... 42,98zł (52,98- podatek), co w
    > skali miesiąca daje brutto prawie aż 250zł. Czy to normalne, czy jakaś
    > pomyłka? Pytam, bo obawiam się że jak złamię nogę i miesiąc nie będę mógł
    > pracować to te 250zł na pampersy dla dziecka nie wystaczy, z resztą w

    Płacisz składki od podstawy 395,10zł.
    Zasliłek to 80% podstawy. Od tego podatek i masz, na szybko licząc,
    259zł na rękę miesięcznie.
    Na taką kwotę się ubezpieczyłeś od choroby, wiec taką dostałeś.

    > Czy to co do mnie przyszło to może być wyrównanie składek (w marcu płaciłem
    > normalną stawkę, księgowa stwierdziła że zrobi się korektę jak przyślą
    > pieniądze)

    To nie było żadne wyrównanie, ZUS niczego nie oddaje jak nie musi i nie
    wystąpisz z umotywowanym wnioskiem. Masz sobie potrącić z następnych
    składek ewentualna nadpłatę.

    To był zasiłek chorobowy. Cały.

    a świadczenie chorobowe jeszcze do mnie dotrze (czytałem że
    > liczone jest od średniej krajowej czyli ok. 3000zł brutto?)

    Gdzie czytałeś, gdzie?
    Podaj linka bo to jest niesamowita nowina!

    Przez rok byłeś na pewno zadowolony, że tak mało płacisz ZUSu.
    Ale obniżone składki to także obniżone świadczenia. Twoja składka
    miesięczna chorobowa to 9,68zł (dziewięć złotych 68/100).
    Nie ma obowiązku opłacania obniżonych składek, to jest opcja i
    trzeba rozważyć korzyści i straty.
    I ponieść konsekwencje swojej decyzji.

    Założę się, że tych 400zł różnicy nie odkładałeś sobie na czarną godzinę
    (no. złamana noga) ani nie opłaciłeś sobie jakiegoś prywatnego
    ubezpieczenia (są takie, co wypłacają za okres choroby, za wypadek, za
    pobyt w szpitalu itp. - za 4tys rocznie możesz mieć fullwypas, a
    zaczynają się od kilkuset zł)

    Tak zadecydowałeś, trudno.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl