    From: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy warto byc oskarzycielem pomocniczym?
    Date: Sat, 03 Jun 2006 15:35:55 +0200

    Daniel K. napisał(a):

    > Dzieki, ale do czego np bede zobowiazany, decydujac sie na taki krok?

    oskarzyciel posilkowy a nie pomocniczy

    Rozdział 5 Kodeksu Postepowania Karnego
    Oskarżyciel posiłkowy
    Art. 53.
    W sprawach o przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego pokrzywdzony może
    działać jako strona w charakterze oskarżyciela posiłkowego obok
    oskarżyciela publicznego
    lub zamiast niego.
    Art. 54.
    § 1. Jeżeli akt oskarżenia wniósł oskarżyciel publiczny, pokrzywdzony
    może aż do
    czasu rozpoczęcia przewodu sądowego na rozprawie głównej złożyć
    oświadczenie,
    że będzie działał w charakterze oskarżyciela posiłkowego.
    § 2. Odstąpienie oskarżyciela publicznego od oskarżenia nie pozbawia
    uprawnień
    oskarżyciela posiłkowego.
    Art. 55.
    § 1. W razie powtórnego wydania przez prokuratora postanowienia o odmowie
    wszczęcia lub o umorzeniu postępowania w wypadku, o którym mowa w art.
    330 § 2, pokrzywdzony może w terminie miesiąca od doręczenia mu
    zawiadomienia
    o postanowieniu wnieść akt oskarżenia do sądu, dołączając po jednym
    odpisie dla każdego oskarżonego oraz dla prokuratora. Przepis art. 488 §
    2 stosuje
    się odpowiednio. Przepisów art. 339 § 3 pkt 4 i art. 397 nie stosuje się.
    § 2. Akt oskarżenia wniesiony przez pokrzywdzonego powinien być
    sporządzony i
    podpisany przez adwokata, z zachowaniem warunków określonych w art. 332 i
    333 § 1; jeżeli pokrzywdzonym jest instytucja państwowa, samorządowa lub
    społeczna, akt oskarżenia może sporządzić także radca prawny.
    § 3. Inny pokrzywdzony tym samym czynem może aż do rozpoczęcia przewodu
    sądowego
    na rozprawie głównej przyłączyć się do postępowania.
    § 4. W sprawie wszczętej na podstawie aktu oskarżenia wniesionego przez
    oskarżyciela
    posiłkowego może brać udział również prokurator.
    Art. 56.
    § 1. Sąd może ograniczyć liczbę oskarżycieli posiłkowych występujących w
    sprawie,
    jeżeli jest to konieczne dla zabezpieczenia prawidłowego toku postępowania.
    Sąd orzeka, że oskarżyciel posiłkowy nie może brać udziału w postępowaniu,
    gdy bierze w nim już udział określona przez sąd liczba oskarżycieli.
    § 2. Sąd orzeka także, iż oskarżyciel posiłkowy nie może brać udziału w
    postępowaniu,
    jeżeli stwierdzi, że nie jest on osobą uprawnioną lub jego akt oskarżenia
    albo oświadczenie o przystąpieniu do postępowania zostało złożone po
    terminie.
    § 3. Na postanowienie sądu wydane na podstawie § 1, a także na
    postanowienie sądu
    wydane na podstawie § 2 jeżeli dotyczy oskarżyciela posiłkowego określonego
    w art. 54 lub art. 55 § 3 - zażalenie nie przysługuje.
    § 4. Oskarżyciel posiłkowy, który nie bierze udziału w postępowaniu z
    przyczyn
    określonych w § 1, może przedstawić sądowi na piśmie swoje stanowisko w
    terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
    Art. 57.
    § 1. W razie odstąpienia oskarżyciela posiłkowego od oskarżenia nie może
    on ponownie
    przyłączyć się do postępowania.
    § 2. O odstąpieniu oskarżyciela posiłkowego od oskarżenia w sprawie, w
    której
    oskarżyciel publiczny nie bierze udziału, sąd zawiadamia prokuratora.
    Nieprzystąpienie
    przez niego do oskarżenia w terminie 14 dni od doręczenia zawiadomienia
    powoduje umorzenie postępowania.
    Art. 58.
    § 1. Śmierć oskarżyciela posiłkowego nie tamuje biegu postępowania;
    osoby najbliższe
    mogą przystąpić do postępowania w charakterze oskarżyciela posiłkowego
    w każdym stadium postępowania.
    § 2. W razie śmierci oskarżyciela posiłkowego, który samodzielnie
    popierał oskarżenie,
    stosuje się odpowiednio art. 61.

    P.

    --
    Gość -"Jaki środek antykoncepcyjny jest najskuteczniejszy?"
    Expert -"Spotkałem się z opinią, że najskuteczniejszy jest środek d..y".