    From: Nixe <n...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy od honorariów w tym przypadku trzeba płacić ZUS?
    Date: Fri, 11 May 2012 11:37:31 +0200

    W dniu 2012-05-11 11:19, T. pisze:

    > Pracuję w firmie, gdzie połowę pieniędzy dostaję w ramach umowy o pracę.
    > A drugą - na umowy o dzieło (honoraria autorskie) wystawiane przez inną
    > firmę, o której nie mam bladego pojęcia, a która prawdopodobnie powstała
    > wyłącznie po to, żeby omijać płatność składek ZUS.

    Nie dostajesz połowy pieniędzy, tylko całość z jednej firmy (umowa o
    pracę), oraz całość z drugiej firmy (umowa o dzieło).
    Dlaczego ludzie tak kochają komplikować sobie życie? :/

    > Właścicielem i prezesem obu spółek jest ta sama osoba.
    > Czy jest to legalne, że od tych umów nie płaci ZUS?

    A w którym miejscu widzisz tę nielegalność?
    Od umów o dzieło nie płaci się nigdy składek ZUS.
    Wyjątkiem jest umowa o dzieło zawarta przez firmę z_własnym_pracownikiem.
    Tutaj przecież nie ma takiego przypadku.

    > Bodaj na przełomie stuleci było sporo wątpliwość w tym względzie i
    > wydano jakieś przepisy, albo interpretację, że jednak takie składki
    > trzeba opłacać.

    Pierwszy raz słyszę o takiej interpretacji.
    Nie ma zakazu posiadania kilkunastu nawet firm, a już tym bardziej
    prezesowania w nich.
    A tym samym nie ma zakazu zatrudniania pana Kowalskiego w firmie A i
    zawarcia umowy o dzieło z tymże panem Kowalskim przez firmę B, chociaż w
    obu zasiada ta sama osoba na stołku prezesa.

    Pytanie o legalność może pojawić się co najwyżej w kwestii tego, czy
    masz faktycznie podpisaną umowę o dzieło i czy wykonujesz to dzieło
    zgodnie z warunkami w umowie zawartymi czy jest to po prostu pic na
    wodę. Jeśli nie wykonujesz żadnego dzieła, a umowa mimo to istnieje i
    dostajesz z jej tytułu wynagrodzenie, to to faktycznie jest przekrętem,
    choć na dobrą sprawę to też tylko i wyłącznie sprawa między Tobą a
    zamawiającym dzieło.

    N.