    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Date: Mon, 20 Nov 2023 12:13:07 +0100

    On Fri, 17 Nov 2023 16:34:36 +0100, Kviat wrote:

    > Czyli prędkość z jaką jechało BMW, to niesprawdzone pogłoski...

    No, mamy jeden film z kilku minut przed wypadkiem, z szacowaną
    predkoscią na 300, mamy zapisy z "czarnych skrzynek", gdzie podobno
    zapisało sie 253, wszystko mogło tu być przekłamane, ale powiedzmy,
    ze sprawia wrazenie pasującego..

    > Ja rozumiem, że zapierdalacze czują się pokrzywdzeni, że nie wolno
    > zapierdalać 300 km/h po publicznych drogach, ale jeżeli sąd uniewinni
    > zapierdalacza z BMW, to gwarantuję ci, że to będzie nie tylko
    > niesprawiedliwe, ale również sprzeczne z elementarną logiką.

    Nie wiemy co sie tam zdarzylo na koncu, wiec moze nie mieszajmy
    logiki. Jakby był jakis film z kamery bmw czy kia, to moze

    > Cytowałem ci również wyrok sądu wraz z uzasadnieniem - który skrzętnie
    > ignorujesz w całej tej dyskusji - który wyraźnie stwierdził, że jeżeli
    > ktoś popełnił błąd w wyniku którego nastąpił wypadek, a w ten błąd
    > został wprowadzony przez kogoś, kto stworzył niebezpieczną sytuację,
    > to winę ponosi ten, który taką sytuację stworzył.

    Ale sądy same podkreslają, ze każdą sprawę nalezy rozpatrywac osobno i
    dokladnie.

    > Jak komuś zajedziesz drogę na autostradzie (popełniłeś błąd) i ten ktoś
    > jedzie 150 km/h lewym pasem, a ty mu na ten pas wjedziesz tuż przed
    > nosem, to owszem, jesteś winny.

    Ale u nas wolno 140. a on jechal 150. To przeciez on stworzył
    zagrozenie :-)

    A ile wolno w twoim odczuciu jechac, aby była wina zajezdzającego?
    150, 160, 180, 200, 250 ... 300 ?

    > Ale jeżeli ten ktoś zapierdala 300 km/h, po ciemku, to nawet trudno
    > mówić, że popełniłeś błąd wjeżdżając na lewy pas. Bo w momencie podjęcia
    > decyzji o zmianie pasa na lewy miałeś w chuj wolnego miejsca na to, żeby
    > na ten manewr wykonać bezpiecznie, gdyby jadący lewym pasem jechał z
    > prędkością dozwoloną.

    Owszem, tylko:
    -czy sie upewniłes i czy miałes tyle miejsca? Moze zajechales tuz
    przed zderzakiem.

    -kierowca kia nie mial powodow wyjezdzac ze srodkowego na lewy pas,
    czyli zrobiłby to złośliwie ... gdyby na początkowo jechal srodkowym
    czy prawym.

    -prawdwopodobnie jechal jednak lewym ... a nie powinien, stworzył
    zagrożenie :-)

    No dobra, 300 w Polsce to duża nadwyzka, sądy pewnie uznają winę.
    A gdyby to było 180, to jakbyś orzekł?
    A gdyby to było w Niemczech?

    > Owszem, poradzimy.
    > Możemy dostosować prędkość do warunków panujących na drodze.
    > Czego kierowca się spodziewał na wiejskiej drodze? Okrętu podwodnego?
    > Zapierdala wiejską drogą i jest zaskoczony obecnością zwierzaka na
    > drodze? Wojsko rozdaje prawo jazdy upośledzonym?
    > Nawet w mieście możesz na ulicy trafić np.dzika.

    I co - chronić dzika?
    Nawet Szwedzi odsunęli swoje "Vision Zero" w nieokreśloną przyszłość.
    Widać dostosowywanie predkosci ma swoje granice :-)

    > Są miejsca na świecie, gdzie na drogi wychodzą kangury, czy krokodyle.

    I nikt ich nie żałuje. Żałują rachunku za naprawę samochodu ... ale
    można miec solidne rury z przodu ... w Europie ponoc juz zakazane,
    bo zabijają pieszych.

    > Ale nikt normalny nie postuluje, żeby wszystkie dzikie zwierzęta trzymać
    > na smyczy.
    > Może wszystkie dzikie wyłapać i zamknąć w ogrodzonych rezerwatach?
    > Wystrzelać?

    W Australii zrobili płoty. Na dingo, na króliki ...

    J.