-
Data: 2023-10-09 22:25:08
Temat: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 09.10.2023 o 18:29, Shrek pisze:
>> Samochód, który uderzy w bariery nie zatrzymuje się w miejscu. On
>> okręcając się leci aż do wyhamowania. Tam na miejscu nikt nie
>> wiedział, że BMW jechało 250 km/h.
> Wiedział, wiedział. Od początki śladów hamowania do zatrzymania minęło
> 500 metrów. Na początku hamowanie (przerywane czyli z absem, potem
> piruety). To nie było 160 i było to wiadomo od początku.
Jasne, to jest dla Ciebie i osób Twojego pokroju, które nie mają
zielonego pojęcia o tym, co widzą. Kiedyś, jak nie było ABS w
samochodach to jak był oślisko, to hamowało się pulsacyjnie. Czemu?
Dlatego, że największa siłę hamowania dostaje się tuż przed zerwaniem
przyczepności. Jak zablokujesz koło, to siła hamowania jest mniejsza.
Dodatkowo ABS steruje każdym kołem z osobna, więc pozwala to na
utrzymanie kierunku jazdy, no i odhamowuje tylko to koło, które się
zatrzymało, więc traci się 1/4 (w uproszczeniu, bo o tym będzie dalej)
siły hamowania, a przy pulsacyjnym 100% w chwili odhamowania.
Teraz wyobraź sobie, że nie każde koło ma tę samą siłę hamowania. Po
pierwsze koła nie są równo obciążone, a siła hamowania jaką możesz
osiągnąć na przednim dociążanym kole jest znacznie większa, niż na
tylnym odciążanym. W czasach przez ABS bardzo ważnym elementem samochodu
był regulator siły hamowania, który zmniejszał siłę hamowania osi tylnej
w oparciu o pomiar pochylenia się nadwozia (taka wajcha przypięta do
zaworu pomiędzy nadwoziem, a tylnym mostem). Reasumując, to droga
hamowania z ABS-em jest dłuższa, niż bez. Tyle, że nie tracisz panowania
nad pojazdem i możesz nim manewrować.
I cały ten wywód ma znaczenie na odcinku zanim BMW uderzyło w KIA. Bo
jak straciło koło, to rozerwaniu uległ system przewodów hamulcowych. Już
za czasów, jak ja się tym zajmowałem stosowano dwa obiegi po skosie, że
w razie rozerwana jednego drugi jeszcze hamował. Po takiej klepie na
pewno nie było tego od prawego przedniego koła (i zarazem lewego
tylnego), a i nie zdziwił bym się, jakby i lewe przednie zostało
rozerwane. Jeśli tak, to hamulec zasadniczy w ogóle nie działał. Jeśli
kierowca przytomny, to powinny zadziałać zapasowe, bo one na tylną oś
działają niezależnie od zasadniczego. Nie wiadomo co i jak tam po takim
uderzeniu działało, ale na pewno nie ma co stosować wzorów dla hamowania
w normalnych warunkach.
Współczynnik tarcia dla toczącej się opony po asfalcie wynosi od 0,7 do
0,9. Wartość ta zależy od wielu czynników, w tym od rodzaju opon, stanu
nawierzchni, prędkości jazdy i temperatury. Współczynnik tarcia dla
metalowej kostki po asfalcie wynosi od 0,2 do 0,6. Wartość ta jest
znacznie niższa niż dla toczącej się opony, ponieważ metalowa kostka nie
zapewnia tak dobrego kontaktu z nawierzchnią. Poniżej przedstawiono
szczegółowe zestawienie współczynników tarcia dla poszczególnych przypadków:
Opony
Suchy asfalt: 0,7-0,9
Mokry asfalt: 0,4-0,6
Zimny asfalt: 0,5-0,7
Metalowa kostka
Suchy asfalt: 0,2-0,4
Mokry asfalt: 0,1-0,2
Zimny asfalt: 0,2-0,3
Jak widać, współczynnik tarcia dla metalowej kostki jest znacznie niższy
niż dla opon. Oznacza to, że metalowa kostka zapewnia gorszą
przyczepność, co może zwiększać ryzyko poślizgu.
Tak na bardzo okrągło współczynnik tarcia metalu jest połowę niższy od
opon. No to i późnienie bedzie połowę mniejsze. Jak był snop iskier, to
raczej blachą, a nie oponą hamował. Reasumując, to po prostu trzeba
poczekać na opinię biegłego., który tam to wszystko pomierzył i ocenił,
a nie wymądrzać się na podstawie jakiejś szczątkowej wiedzy.
>
>> Możliwości racjonalnego wyjaśnienia jest sporo i najechanie na tył
>> poprzedzającego pojazdu z powodu znaczącej różnicy prędkości wcale
>> oczywiste nie jest.
> No chyba że jest pół kilometra śladów i nagranie.
Z którego dokładnie nic nie wynika, jeśli chodzi o stronę merytoryczną.
--
(~) Robert Tomasik
Następne wpisy z tego wątku
- 09.10.23 22:51 Robert Wańkowski
- 09.10.23 23:40 Robert Tomasik
- 09.10.23 23:45 Robert Tomasik
- 10.10.23 02:14 Marcin Debowski
- 10.10.23 02:17 Marcin Debowski
- 10.10.23 02:22 Marcin Debowski
- 10.10.23 06:31 Shrek
- 10.10.23 11:46 J.F
- 10.10.23 12:35 Marcin Debowski
- 10.10.23 12:35 J.F
- 10.10.23 12:39 J.F
- 10.10.23 12:50 Robert Wańkowski
- 10.10.23 12:51 J.F
- 10.10.23 12:53 J.F
- 10.10.23 13:06 J.F
Najnowsze wątki z tej grupy
- Nordstrim
- obostrzenia
- ilość węzłów sanitarnych w biurowcu
- Korekta prognozy
- ROBERT GWIAZDOWSKI: PO CO NAM ZWIĄZKI PARTNERSKIE?
- Czy można orzekać po pijaku?
- reparacje
- ustawienie przetargu
- Przeszukiwanie baz i netu
- Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych
- Re: Jak wypełnić polecenie francuskiego sądu blokowania niektórych zapytań DNS? Blokując Francję
- Re: Powtórne wezwanie na PO-komisję uzdrowi Ziobrę już w 10 dni
- Re: Jak wypełnić polecenie francuskiego sądu blokowania niektórych zapytań DNS? Blokując Francję
- Re: Jak Sejm się przygotował na M. Wosia na PO-komisji rewizją/przeszukaniem w hotelu sejmowym
- AKCJA "PAPROTKA". KURIOZALNY PROJEKT MINISTERSTWA SPRAWIEDLIWOŚCI
Najnowsze wątki
- 2024-07-06 Nordstrim
- 2024-07-06 obostrzenia
- 2024-07-05 ilość węzłów sanitarnych w biurowcu
- 2024-07-04 Korekta prognozy
- 2024-07-04 ROBERT GWIAZDOWSKI: PO CO NAM ZWIĄZKI PARTNERSKIE?
- 2024-07-03 Czy można orzekać po pijaku?
- 2024-07-02 reparacje
- 2024-07-02 ustawienie przetargu
- 2024-07-02 Przeszukiwanie baz i netu
- 2024-07-01 Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych
- 2024-07-01 Re: Jak wypełnić polecenie francuskiego sądu blokowania niektórych zapytań DNS? Blokując Francję
- 2024-07-01 Re: Powtórne wezwanie na PO-komisję uzdrowi Ziobrę już w 10 dni
- 2024-06-30 Re: Jak wypełnić polecenie francuskiego sądu blokowania niektórych zapytań DNS? Blokując Francję
- 2024-06-28 Re: Jak Sejm się przygotował na M. Wosia na PO-komisji rewizją/przeszukaniem w hotelu sejmowym
- 2024-06-27 AKCJA "PAPROTKA". KURIOZALNY PROJEKT MINISTERSTWA SPRAWIEDLIWOŚCI