-
Data: 2023-10-10 12:51:15
Temat: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Mon, 9 Oct 2023 22:25:08 +0200, Robert Tomasik wrote:
> W dniu 09.10.2023 o 18:29, Shrek pisze:
>>> Samochód, który uderzy w bariery nie zatrzymuje się w miejscu. On
>>> okręcając się leci aż do wyhamowania. Tam na miejscu nikt nie
>>> wiedział, że BMW jechało 250 km/h.
>> Wiedział, wiedział. Od początki śladów hamowania do zatrzymania minęło
>> 500 metrów. Na początku hamowanie (przerywane czyli z absem, potem
>> piruety). To nie było 160 i było to wiadomo od początku.
>
> Jasne, to jest dla Ciebie i osób Twojego pokroju, które nie mają
> zielonego pojęcia o tym, co widzą. Kiedyś, jak nie było ABS w
> samochodach to jak był oślisko, to hamowało się pulsacyjnie. Czemu?
> Dlatego, że największa siłę hamowania dostaje się tuż przed zerwaniem
> przyczepności. Jak zablokujesz koło, to siła hamowania jest mniejsza.
>
> Dodatkowo ABS steruje każdym kołem z osobna, więc pozwala to na
> utrzymanie kierunku jazdy, no i odhamowuje tylko to koło, które się
> zatrzymało, więc traci się 1/4 (w uproszczeniu, bo o tym będzie dalej)
> siły hamowania, a przy pulsacyjnym 100% w chwili odhamowania.
>
> Teraz wyobraź sobie, że nie każde koło ma tę samą siłę hamowania. Po
> pierwsze koła nie są równo obciążone, a siła hamowania jaką możesz
> osiągnąć na przednim dociążanym kole jest znacznie większa, niż na
> tylnym odciążanym. W czasach przez ABS bardzo ważnym elementem samochodu
> był regulator siły hamowania, który zmniejszał siłę hamowania osi tylnej
> w oparciu o pomiar pochylenia się nadwozia (taka wajcha przypięta do
> zaworu pomiędzy nadwoziem, a tylnym mostem). Reasumując, to droga
Sierra miała "bezwladnosciowy". Jakas taka gruba rura, zamocowana z
przodu, pod kątem 45 stopni od poziomu.
> hamowania z ABS-em jest dłuższa, niż bez. Tyle, że nie tracisz panowania
> nad pojazdem i możesz nim manewrować.
Nie zakladałbym sie z tą dłuższą drogą.
ABS trzyma gdzies w poblizu optimum. Czlowiek ... jak potrafi.
W dodatku ABS ponoć strojony, i niekoniecznie na suchy asfalt.
Tak czy inaczej - z ABS trudno o slady hamowania.
Ale tu przydzwonił w kia (chyba), urwalo mu prawe koło,
z lewego zdarlo opone i zeszlifowało felgę - powinny być jakies slady
na jezdni.
> I cały ten wywód ma znaczenie na odcinku zanim BMW uderzyło w KIA. Bo
> jak straciło koło, to rozerwaniu uległ system przewodów hamulcowych. Już
> za czasów, jak ja się tym zajmowałem stosowano dwa obiegi po skosie, że
> w razie rozerwana jednego drugi jeszcze hamował.
Mam wątpliwosci co do tego hamowania.
Jakos tak przy odpowietrzaniu pedal "wpada w podłogę" i nie bardzo
wydaje sie hamować.
> Po takiej klepie na
> pewno nie było tego od prawego przedniego koła (i zarazem lewego
> tylnego), a i nie zdziwił bym się, jakby i lewe przednie zostało
> rozerwane. Jeśli tak, to hamulec zasadniczy w ogóle nie działał. Jeśli
> kierowca przytomny, to powinny zadziałać zapasowe, bo one na tylną oś
> działają niezależnie od zasadniczego. Nie wiadomo co i jak tam po takim
> uderzeniu działało, ale na pewno nie ma co stosować wzorów dla hamowania
> w normalnych warunkach.
No ale cały przód trze. Tylko to jest metal-asfalt, to nie wiem ile
przewiduje tabelka dla biegłych.
> Współczynnik tarcia dla toczącej się opony po asfalcie wynosi od 0,7 do
> 0,9. Wartość ta zależy od wielu czynników, w tym od rodzaju opon, stanu
> nawierzchni, prędkości jazdy i temperatury. Współczynnik tarcia dla
> metalowej kostki po asfalcie wynosi od 0,2 do 0,6. Wartość ta jest
A tam mogło cos wystawać.
> znacznie niższa niż dla toczącej się opony, ponieważ metalowa kostka nie
> zapewnia tak dobrego kontaktu z nawierzchnią. Poniżej przedstawiono
> szczegółowe zestawienie współczynników tarcia dla poszczególnych przypadków:
>
> Opony
>
> Suchy asfalt: 0,7-0,9
> Mokry asfalt: 0,4-0,6
> Zimny asfalt: 0,5-0,7
>
>
> Metalowa kostka
>
> Suchy asfalt: 0,2-0,4
> Mokry asfalt: 0,1-0,2
> Zimny asfalt: 0,2-0,3
>
> Jak widać, współczynnik tarcia dla metalowej kostki jest znacznie niższy
> niż dla opon. Oznacza to, że metalowa kostka zapewnia gorszą
> przyczepność, co może zwiększać ryzyko poślizgu.
>
> Tak na bardzo okrągło współczynnik tarcia metalu jest połowę niższy od
> opon. No to i późnienie bedzie połowę mniejsze. Jak był snop iskier, to
> raczej blachą, a nie oponą hamował. Reasumując, to po prostu trzeba
> poczekać na opinię biegłego., który tam to wszystko pomierzył i ocenił,
> a nie wymądrzać się na podstawie jakiejś szczątkowej wiedzy.
>>
>>> Możliwości racjonalnego wyjaśnienia jest sporo i najechanie na tył
>>> poprzedzającego pojazdu z powodu znaczącej różnicy prędkości wcale
>>> oczywiste nie jest.
>> No chyba że jest pół kilometra śladów i nagranie.
>
> Z którego dokładnie nic nie wynika, jeśli chodzi o stronę merytoryczną.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 10.10.23 12:53 J.F
- 10.10.23 13:06 J.F
- 10.10.23 14:24 J.F
- 10.10.23 16:02 Robert Tomasik
- 10.10.23 16:04 Robert Tomasik
- 10.10.23 16:05 Robert Tomasik
- 10.10.23 16:06 Robert Tomasik
- 10.10.23 16:08 J.F
- 10.10.23 16:08 Robert Tomasik
- 10.10.23 16:14 Robert Tomasik
- 10.10.23 16:20 Robert Wańkowski
- 10.10.23 16:21 J.F
- 10.10.23 16:43 Robert Tomasik
- 10.10.23 16:43 Robert Tomasik
- 10.10.23 16:52 J.F
Najnowsze wątki z tej grupy
- Rozkręcają się
- 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- [OT] nowe osoby w grupach?
- OT Do Trybuna
- Prosto z Tuskistanu: Czy Domański (minister finansów) "da" czy nie trzy lata grożą :-) [dotacja dla PiS]
- Przypomnienie: Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych wer. 3.2.2
- Odpowiedzialność w spółce z oo
- znowu wroclaw
- urodziny hitlera
- Sędzia Dorota Lenarczyk z Żywca skazała na 6 mies. pozbawienia wolności
- Dyplomaci a alkomaty
- Zmiana kary
- Poseł Ryszard Petru w Biedronce
- Ideologia Geniuszy-Mocarzy dostępna na nowej s. WWW energokod.pl
- Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE
Najnowsze wątki
- 2025-01-05 Rozkręcają się
- 2025-01-04 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- 2025-01-03 [OT] nowe osoby w grupach?
- 2025-01-02 OT Do Trybuna
- 2025-01-02 Prosto z Tuskistanu: Czy Domański (minister finansów) "da" czy nie trzy lata grożą :-) [dotacja dla PiS]
- 2025-01-01 Przypomnienie: Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych wer. 3.2.2
- 2024-12-31 Odpowiedzialność w spółce z oo
- 2024-12-31 znowu wroclaw
- 2024-12-30 urodziny hitlera
- 2024-12-30 Sędzia Dorota Lenarczyk z Żywca skazała na 6 mies. pozbawienia wolności
- 2024-12-27 Dyplomaci a alkomaty
- 2024-12-27 Zmiana kary
- 2024-12-23 Poseł Ryszard Petru w Biedronce
- 2024-12-21 Ideologia Geniuszy-Mocarzy dostępna na nowej s. WWW energokod.pl
- 2024-12-20 Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE