  • Data: 2010-11-11 04:21:35
    Temat: Re: Co zrobić ze spadkiem.
    Od: witek <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 11/10/2010 10:01 AM, max441 wrote:
    > Witam,
    > Trzy lata temu zmarła siostra mojej mamy. Ciocia była mężatką. Było to
    > małżeństwo bezdzietne. W tym roku zmarł wujek. Po śmierci wujka mama
    > założyła sprawę w sądzie o nabycie spadku po cioci. Ma już orzeczenie
    > sądu o nabyciu 1/2 spadku po siostrze (czyli w praktyce 1/4 mieszkania).
    > Wujek pochodził z rodziny wielodzietnej (dziesięcioro rodzeństwa, z
    > czego nie wszyscy żyją). Mama ma kontakt z jednym z braci wujka. Według
    > jego relacji nikt z uprawnionych nie jest zainteresowany do
    > przeprowadzenia z własnej woli spraw spadkowych po wujku.

    wiec niech mama przeprowadzi.
    Nic nie stoi na przeszkodzie, aby to ona złożyła do sądu wniosek o
    stwierdzenia nabycia spadku po twoim wujku.

    > Ponieważ odziedziczone mieszkanie znajduje się w znacznej odległości i w
    > pobliżu nie mieszka nikt kto mógł by go doglądać, a wartość jego też
    > jest znikoma, to stało się ono przysłowiową kulą u nogi.
    > Co można zrobić dalej z tym fantem?

    niewiele.
    wniosek do sadu o stwierdzenie nabycia spadku po wujku,

    jak juz wiadomo co jest czyje, to albo niech odkupią jej czesc, albo
    niech ona odkupi ich czesc.
    jak sie nie dogadaja to sąd wam pomoze. poniewaz mama ma wiekszosc wiec
    sad nie bedzie mial problemow z wydanie decyzji o przymusowej sprzedazy
    nieruchomosci.

    > Jakie obowiązki ciążą na mamie w związku z kosztami utrzymania tego
    > mieszkania itd.?

    na wszystkich ciąża wszystkie, solidarnie.
    jak ktos pojdzie z dlugami do komornika, to ten sobie wybierze osobę do
    odstrzału dowolnie, jak mu bedzie bardziej pasowało.
    wiec zamiast robic dlugi, poniewaz mama ma wiekszosc, lepiej je opłacać,
    a zwrot kosztów potrącic sobie przy spłacie pozostałych spadkbobiercow
    wg schematu jak wyzej.

    > Jakie mama ma ewentualne prawa i w jakim zakresie może nim dysponować,
    > np. czy może je wynająć?

    moze, ale zyskami dzieli sie z pozostalymi, lub ewentualnie z tego
    pokrywa koszty.

    > Czy mama może założyć sprawę o podział spadku po wujku nie będąc jego
    > spadkobiercą?

    tak, moze to zrobic kazdy kto wykaże, że ma w tym interes. np. sąsiad
    lub społdzielnia, która bedzie się wreszcie chciała dowiedziec czyje to
    jest.

    > Czy może podarować komuś swój udział w mieszkaniu? Czy wtedy taka osoba
    > będzie mogła tam mieszkać i sama dalej załatwiać sprawy ze
    > spadkobiercami wujka?

    może,
    poniewaz nikt tam nie mieszka, a mama włada tym mieszkaniem w całości,
    jak sie domyślam, to jeśli ktoś się tam wprowadzi, to pozostali
    spadkobiercy będą ewentualnie mogli dochodzić jakichś tam opłat, lub
    ewentualnie złożyć wniosek o eksmisję lub przymusową sprzedaż.

    > Może są jakieś inne dobre rozwiązania tej sytuacji?

    raczej nie.
    wynająć i prowadzić dobrą księgowość. Czyli liczyć zyski i potrącać koszty,
    Ewentualne zyski będą do podziału pomiędzy spadkobiercami.

    przy czym im szybciej to rozplącze tym lepiej, bo ona ma wiekszosc, a
    połapać potem spadkobierców po spadkobiercach bedzie coraz trudniej.

    najproscie byłoby odkupic "udziały" od reszty tak zeby miec 100%.