  • Data: 2008-11-25 15:28:35
    Temat: Re: Co to za po@#$*&^% prawo !
    Od: Roman Rumpel <r...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jotte pisze:
    > W wiadomości news:gggnu3$b33$2@news.onet.pl Roman Rumpel

    > Hmm, artykuł 25 KC jakby na to nie wskazuje...
    > Miejsce zamieszkania może być tylko jedno.

    Miejsce zamieszkania w rozumieniu art 25 moze być tylko jedno. To gdzie
    jest corpus ( przebywa) i animus ( z zamiarem)

    Może byc wiele miejsc w których mieszkasz tymczasowo, bez zamiaru
    stałego pobytu - to nie będą to wówczas miejsca zamieszkania w
    rozumieniu kc.
    Tak właśnie zresztą miał wątkotwórca - mieszkał gdzie indziej przez 3
    miesiące, ale jego miejscem zamieszkania pozostało przecież to miejsce
    do którego wrócił, bo sam pisał, ze wyjachał na 3 miesiace do pracy, bez
    zamiaru stałego pobytu.

    > Obracamy się w sferze znaczeń z zakresu prawa cywilnego i
    > administracyjnego, a nie potocznych.

    ano właśnie

    > Mnie chodziło o twoją konstrukcję...

    No to napisałem, nie jest to zresztą moje konstrukcja.
    Wklejam fragment komentarza Dmowskiego do art 25 kc:

    3. Dla przyjęcia zamieszkiwania danej osoby w określonej miejscowości, a
    więc w rozumieniu komentowanego przepisu, konieczne jest ustalenie
    występowania łącznie dwóch przesłanek, a mianowicie przebywania i
    zamiaru stałego pobytu. Takie jednoznaczne stanowisko zajął Sąd
    Najwyższy w powołanym już orzeczeniu z 7 czerwca 1983 r., stwierdzając,
    że nie stanowi o miejscu zamieszkania w rozumieniu art. 25 występowanie
    tylko jednej przesłanki, polegającej na samym tylko zamieszkiwaniu w
    sensie fizycznym, jednakże bez zamiaru stałego pobytu, chociażby
    zamieszkiwanie trwało przez dłuższy czas (np. w związku z wykonywaniem
    pracy czy też studiowaniem w innej miejscowości).
    O ile pierwsza przesłanka, tj. zamieszkiwanie, nie jest trudna z reguły
    do ustalenia, o tyle druga jest znacznie trudniejsza. Ustalenie zamiaru
    jest zawsze rzeczą niełatwą. I w tym zakresie przyjmuje się kryterium
    zobiektywizowane. O zamieszkiwaniu z zamiarem stałego pobytu mówi się
    wówczas, gdy występują okoliczności pozwalające przeciętnemu
    obserwatorowi na wyciągnięcie wniosku, że określona miejscowość jest
    głównym ośrodkiem działalności danej dorosłej osoby fizycznej.

    --
    Szukam nowej sygnaturki

    Roman Rumpel skype:rumpel.roman
    www.rumpel.pl