  • Data: 2008-11-22 12:46:13
    Temat: Re: Cło, VAT, przesylka z USA.
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    gargamel wrote:
    > ja powiem inaczej, jak się tego na własne oczy nie zobaczy to z
    > pozycji tego gównianego komuszego zadupia trudno nawet uwierzyc że
    > coś tak spi****ego u nas, gdzieś indziej jest proste, tanie i jeszcze
    > tak świetnie działa, może lepiej podam jakiś przykład:
    >
    > tam comiesięczne podatki pracownik płąci automatycznie podczas
    > wypłąty wynagrodzenia
    Tutaj automatycznie potraca pracodawca
    > z banku (zresztą nawet wiesz ile i jakeigo podatku płacisz, bo masz
    > to na druczku wyszczegulnione)
    U nas tez masz wyszczegolnione, przynajmniej moi pracodawcy mi zawsze
    przesylali taki kwitek
    > więc nawet nie ma czegopś takiego jak włuczenie sie po ZUSach i
    > USach, czy wypełnianie i wysyłanie jakichś papierów
    Nie wiem jak Ty, ja pracujac w USA na koneic roku zeznanie musialem wypelnic

    > i jeszcze póżniejsze ich korygowanie w urtzędach w razie błędów, a u
    > nas to chyba nie muszę ci tłumaczyc?:O(nie wspominajac ze nawet samo
    > wyliczenie tych podatków do zapłącenia jest nielada sztuką i łatwo
    > się rypnąć choćby dlatego ze sie przepis zmienił, albo bo stawka co
    > miesiac jest inna)
    Jakby u nich bylo takie proste, to nie byloby armii ludzi
    wypelniajacych zeznania za oplata :)

    > dodatkowo tam kwota brutto i netto są porównywalne, po wypłacie
    > prawie nie zauważasz nawet że zapłaciłeś podatek, u nas naetto a
    > brutto to jak niebo a ziemia, brutto to jakaś kosmiczna kwota a po
    > zapłaceniu podatków zostaje ci jakas głodowa stawka:O

    USA:
    Gross pay: $5,000.00
    FICA OASDI $310.00
    FICA Medicare $72.50
    Federal tax $839.50
    State & local tax $285.00
    401(k) $250.00
    Total deductions $1,757.00
    Net paycheck $3,243.00

    To daje rocznie
    brutto $60,000
    netto $38,916
    danina: $21,084 to jest 35% brutto

    Polska:
    brutto 15000,00 zl
    skladki (srednio)
    chorobowa 367,50 zl
    rentowa 101,37 zl
    emerytalna 659,58 zl
    NFZ 1248,43 zl
    zaliczka PIT 3138,42 zl
    Netto 9484,64 zl

    Rocznie
    brutto: 180 000 zl
    netto 113 815 zl

    danina: 66 185 zl to jest 37% brutto.

    Czyli poziom obciazen porownywalny, ale

    401(k)czyli $ na emeryture trafiaja w calosci do systemu kapitalowego -
    to jest Twoja kasa, tyle ze zwolniona z opodatkowania do czasu wyplaty

    Medicare czyli skladka zdrowotna nie daje Ci w zasadzie nic - jesli stac
    Cie na prywatne ubezpieczenie, to panstwo nie bedzie za Ciebie placic :)

    i rozne takie smaczki, ale generalnie nie widze ich netto podobnego do
    brutto. Jesli pracowales tam jako non-resident, to mogles nie placic
    skladek FICA (medicare i oasdi) oraz 401(k) co zwieksza netto w podanym
    przypadku o ponad $600, ale nie ma nic wspolnego z typowym
    opodatkowaniem obywatela USA.

    > ( i to jakiś cud
    > chyba że płąci się tak koszmarnie wysokie sumy a ani dróg, ani
    > autostrad nie ma, poziom usług medycznych, prawniczych, i całej
    > budrzetówki tragiczny:O(

    A to jest zupelnie inna bajka niestety :(

    Wieslaw