    From: Pav <n...@z...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bramki w metrze i art.54KW
    Date: Sun, 08 Jan 2006 17:11:45 +0100
    <4...@n...home.net.pl> <dpo8hr$cod$4@nemesis.news.tpi.pl>
    <dpo9g1$ear$2@nemesis.news.tpi.pl> <dpo9me$27jb$1@news.mm.pl>
    <dpoafr$ear$3@nemesis.news.tpi.pl> <dpoavn$2tqp$1@news.mm.pl>
    <dpoerk$ge0$1@atlantis.news.tpi.pl> <dpogcg$2umr$1@news.mm.pl>
    <dporun$5ni$1@nemesis.news.tpi.pl> <dppi06$4ni$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <dpqg2e$o1p$1@atlantis.news.tpi.pl> <dpqtn5$d2e$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <dpqve9$v0v$1@opal.futuro.pl> <dpr3sv$8jj$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <dpr5sh$2fa$1@opal.futuro.pl>

    Dredd napisał(a):

> [...]
    > ocena dla mnie jest podobna: Co do zasady, wchodząc na teren który nie należy
    > do Ciebie, choćby przez grzeczność winieneś dostosować swe zachowanie do
    > instrukcji tego, kto tym terenem zarządza.
    >
    > Właściciel sklepu i działający na jego polecenie ochroniarz mają tu pozycję wręcz
    > silniejszą niż obsługa metra. Bo sklep i towar w nim jest zwykle własnością
    > prywatną a nie publiczną. Właściciel sklepu i towaru na podstawie art. 140 k.c. ma
    > pełne prawo - w trosce o swoje mienie - polecić Ci w jego sklepie wchodzić

    A czy ma prawo polecić mi wychodzić WEJŚCIEM bo o tym mowa?I czy ma
    jakikolwiek środek żeby to wyegzekwować?

    > czy np. pozostawić plecak w depozycie.

    Ja jakoś nie widzę tego zastosowania(art. 140kc znaczy), owszem może
    korzystać z rzeczy, ale swojej i nic mu do mojej rzeczy
    (plecaka)którą to rzeczą to ja mam prawo rozporządzać, a to że mu
    ktoś coś wcześniej ukradł, wcale nie uprawnia go do żądania takiego
    rozporządzenia moją rzeczą na które ja się nie zgadzam.Jeżeli zgodnie
    ze społeczno gospodarczym przeznaczeniem swojej rzeczy a więc sklepu,
    udostępnia go dla klientów, nie może żądać aby tymi klientami były
    tylko osoby bez plecaków, albo np tylko kobiety, tylko mężczyźni,
    tylko osoby niekarane, tylko osoby bez telefonu komórkowego, albo
    ubrani w dżinsy a nie garnitury.
    A jeżeli zdarzają mu się kradzieże to jego problem i nie widzę
    związku między moim plecakiem a jego problemami ze złodziejstwem.

    Moim
    > zdaniem takie oczekiwania właściciela sklepu wobec klientów są uzasadnione,
    > szczególnie jeśli w sklepie zdarzają się kradzieże towaru dokonywane przez
    > niektórych klientów.

    Oczekiwania to on może mieć żeby klienci płacili za towar a nie
    wynosili tego towaru bez płacenia.I tu się zgodzę,natomiast nie
    zgodzę się na naruszenia mojego uprawnienia do rozporządzania i
    korzystania z rzeczy,jeżeli robię to w granicach zasad współżycia
    społecznego.