  • Data: 2003-12-18 21:16:46
    Temat: Re: Blad w sztuce lekarskiej
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 18 Dec 2003 20:42:15 +0100, catcher wrote:

    > Czy takie przypadki zglasza sie prokuraturze, czy tylko sprawa z
    > powodztwa cywilnego?
    > Kogo skarzyc ? (ordynatora, lekarza prowadzacego, szpital) Prosilbym
    > podanie jakis "paragrafow". Jesli wogole mozna kogos skarzyc.
    Przede wszystkim zorientuj się, na ile tomografia jest w tym wypadku
    standardowym badaniem. Bo to, do czego to doprowadziło, to sam skutek, a
    lekarza ocenia się zawsze przede wszystkim za to, na ile mógł ten
    skutek przewidzieć. Mówiąc jaśniej, są badania w danej sytuacji
    niezbędne, są badania zalecane, a są też badania, które zwariowany
    lekarz może na absoluuuuutnie wszelki wypadek wykonać. Jeśli skutek
    nastąpił, bo nie wykonano badania z 3 grupy, to trudno mówić tu o
    odpowiedzialności lekarza, nawet jeśli to badanie temu konkretnie
    pacjentowi uratowałoby życie.
    Jeśli ustalisz, że ich wina jest do udowodnienia, to masz do wyboru
    zarówno proces karny, jak i cywilny. Poniżej podaję Ci artykuły,
    które mogą Cię zainteresować.
    A tak w ogóle, to dobrym pomysłem jest skontaktowanie się ze
    Stowarzyszeniem Pacjentów "Primum non nocere". Tam najlepiej ocenią
    Twoje szanse i najskuteczniej pomogą. Znajdziesz ich np. przez stronę
    internetową www.sppnn.org.pl Co do artykułów, to w Kodeksie karnym
    można skorzystać z poniższych: 1)
    Art. 160. § 1. Kto naraża człowieka na bezpośrednie
    niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. § 2. Jeżeli na sprawcy
    ciąży obowiązek opieki nad osobą narażoną na niebezpieczeństwo,
    podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    § 3. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 lub 2 działa
    nieumyślnie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do roku. § 4. Nie podlega karze za przestępstwo
    określone w § 1-3 sprawca, który dobrowolnie uchylił grożące
    niebezpieczeństwo. § 5. Ściganie przestępstwa określonego w § 3
    następuje na wniosek pokrzywdzonego.

    2)
    Art. 156. § 1. Kto powoduje ciężki uszczerbek na zdrowiu w postaci:
    1) pozbawienia człowieka wzroku, słuchu, mowy, zdolności płodzenia,
    2) (16) innego ciężkiego kalectwa, ciężkiej choroby nieuleczalnej lub
    długotrwałej choroby realnie zagrażającej życiu, trwałej choroby
    psychicznej, całkowitej lub znacznej trwałej niezdolności do pracy w
    zawodzie lub trwałego, istotnego zeszpecenia lub zniekształcenia
    ciała,
    podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10. § 2. Jeżeli
    sprawca działa nieumyślnie, podlega karze pozbawienia wolności do lat
    3. § 3. Jeżeli następstwem czynu określonego w § 1 jest śmierć
    człowieka, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12.

    3)
    Art. 157. § 1. Kto powoduje naruszenie czynności narządu ciała lub
    rozstrój zdrowia, inny niż określony w art. 156 § 1, podlega karze
    pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. § 2. Kto powoduje
    naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia trwający nie
    dłużej niż 7 dni, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2. § 3. Jeżeli sprawca czynu określonego
    w § 1 lub 2 działa nieumyślnie, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do roku. § 4. Ściganie
    przestępstwa określonego w § 2 lub 3, jeżeli naruszenie czynności
    narządu ciała lub rozstrój zdrowia nie trwał dłużej niż 7 dni,
    odbywa się z oskarżenia prywatnego. § 5. Jeżeli naruszenie
    czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia trwał dłużej niż 7
    dni, a pokrzywdzonym jest osoba najbliższa, ściganie przestępstwa
    określonego w § 3 następuje na jej wniosek.

    W Kodeksie cywilnym możesz skorzystać z: 1)
    Art. 444. § 1. W razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju
    zdrowia naprawienie szkody obejmuje wszelkie wynikłe z tego powodu
    koszty. Na żądanie poszkodowanego zobowiązany do naprawienia szkody
    powinien wyłożyć z góry sumę potrzebną na koszty leczenia, a jeżeli
    poszkodowany stał się inwalidą, także sumę potrzebną na koszty
    przygotowania do innego zawodu. § 2. Jeżeli poszkodowany utracił
    całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej albo jeżeli
    zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły widoki powodzenia na
    przyszłość, może on żądać od zobowiązanego do naprawienia szkody
    odpowiedniej renty. § 3. Jeżeli w chwili wydania wyroku szkody nie da
    się dokładnie ustalić, poszkodowanemu może być przyznana renta
    tymczasowa.

    2)
    Art. 445. § 1. W wypadkach przewidzianych w artykule poprzedzającym
    sąd może przyznać poszkodowanemu odpowiednią sumę tytułem
    zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę. § 2. (170)
    Przepis powyższy stosuje się również w wypadku pozbawienia wolności
    oraz w wypadku skłonienia za pomocą podstępu, gwałtu lub nadużycia
    stosunku zależności do poddania się czynowi nierządnemu.
    § 3. Roszczenie o zadośćuczynienie przechodzi na spadkobierców tylko
    wtedy, gdy zostało uznane na piśmie albo gdy powództwo zostało
    wytoczone za życia poszkodowanego.

    Pozdrawiam,
    MArta