    From: Jan Bartnik <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Badania lekarza medycyny pracy -RTG
    Date: Thu, 14 Aug 2008 14:44:21 +0200

    Dnia Tue, 12 Aug 2008 18:05:47 +0200, Johnson napisał(a):

    > Przecież pracodawca ma prawo wiedzieć czy osoba która ma zamiar
    > zatrudnić będzie zdolna to umówionej pracy. To jest właśnie badanie wstępne.

    Ma prawo. Ale pracownik nie jest jeszcze zatrudniony - dlatego pytam czy
    obowiazuje go ten art.

    > Lekarz nie powinien zalecać szkodliwych badań. Skoro to robi to
    > widocznie nie ma przeciwwskazań.

    Albo ich nie znal wczesniej.

    (swoja droga, badanie to jest znacznie mniej pewne od
    > RTG jest niewskazany w gruźlicy? Nie żartuj.

    Nie o to mi chodzilo. RTG jest niewskazane np. przy ciazy albo
    przekroczeniu okresowej (np. miesiecznej) dawki promieniowania. Moglo sie
    przytrafic tak, ze ubiegajacy sie o prace mial wczesniej robiona
    tomografie, pantomogram i jeszcze kilka innych. Po co go meczyc jeszcze
    jedna dawka.

    > Wydaje mi się że tak powinien zrobić. Skoro pracownik odmawia poddania
    > się badaniom, to jak ma niby stwierdzić zgodność do pracy?

    Napisac "brak przeciwwskazan" :) Przeciez zadnych nie stwierdzil.

    > Tylko nie każdy. Ja nie wiem. A może oni nie lubią tylko zaawansowanej
    > gruźlicy, takiej której widać właśnie na zdjęciu RTG ?

    Podobne pytanie zadalem tez na pl.sci.medycyna i musze sprostowac - badanie
    RTG nie jest inwazyjne. Podobno to RTG ma sluzyc jako badanie przesiewowe a
    nie diagnostyczne - wykluczac a nie potwierdzac.

    > A inny lekarz? To jakiś monopol ?

    No wlasnie sie zastanawiam i podpisuje pod postem pitero. Skierowanie jest
    do konkretnego lekarza medycyny pracy. Mozna je zrobic gdzie indziej (ze
    zwrotem jego kosztow oczywiscie)?

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik