    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: BTC dla początkujących
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 27 Apr 2019 20:03:35 +0200

    Dnia Sat, 27 Apr 2019 15:13:44 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Dostrzegam tu pewną niekonsekwencję. Skoro - jak sam piszesz - żydzi nie
    > przeżyli wojny, to komu mieliśmy te nieruchomości oddawać? Zgodnie z
    > polskim prawem po upływie 30 lat nieruchomości powinny przejść na
    > własność gmin, na których terenie się znajdują (przez zasiedzenie).

    Jesli wlasciciel zmarl i nie mial spadkobiercow, to przechodza od
    razu. No chyba, ze zapisal w testamencie Gminie Zydowskiej.
    Ale raczej nie zapisal.

    > Rzecz w tym, że w wielu wypadkach nie dokonano tych zmian w księgach
    > wieczystych, co otwiera drogę do różnych kombinacji.

    A swoja droga - Warszawa tak zniszczona w czasie powstania, a ksiegi
    ocalaly ?

    Zreszta czy ksiegi takie istotne, jesli "panstwo" zabralo na podstawie
    ustawy czy dekretu ?

> [...]
    > dbano - na ile znam historie obiektów w moim mieście. Różnie bywało z
    > tymi rożnymi "Zrzeszeniami" administrującymi. Generalnym błędem było
    > traktowanie wszystkich nieruchomości, jako wspólnego mienia. Nikt nie
    > księgował dla każdej nieruchomości przychodów oraz kosztów. Tak więc
    > obecnie po prostu trudno to nawet ocenić. Ale znam przypadki, gdy w
    > chwili przejęcia to były ruiny, które odbudowano, by następnie zwrócić
    > po latach "właścicielom". Natomiast nie wmówisz mi, ze przez 80 lat
    > eksploatowano budynki bez remontów i modernizacji.

    "modernizacje" najpierw byly socjalistyczne - czyli jak podzielic
    piekne mieszkanie na trzy rodziny.

    Potem tez nie zawsze dbano chocby o dachy - tzn nie ma czas,
    o elementy wykonczenia.

    > Ale polskie prawo przewiduje zasiedzenie. Nawet w "złej wierze", to
    > jedynie 30 lat. Ponieważ - na ile się orientuję - te nieruchomości były
    > przejmowane w drugiej połowie lat 40-tych, więc 1970 rok stanowi tu
    > granicę.

    Przez panstwo, na podstawie dekretu ?
    No coz, moze i w zlej wierze tylko 30 lat ... ale cos mi sie nie
    podoba.
    Z drugiej strony - gdyby tak te wszystkie przedwojenne majatki oddac,
    co by sie z krajem stalo.
    Ale czemu Kosciol i Zydzi maja stanowic wyjatek ?

    > Nikt tu niczego nikomu nie kradł. 30 lat na podniesienie zarzutu, to
    > bardzo długo. Teraz po ponad pół wieku po prostu nie ma dokumentów, by
    > stwierdzić, na ile osoby dochodzące roszczeń są uprawnione i tyle.

    Przez 30 lat nie mozna bylo wniesc zarzutu.
    A moze i mozna - ta od Waltzow wniosla ... i nic.

    J.