    From: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Alimenty - pewnie po raz kolejny
    Date: Tue, 3 May 2005 00:58:13 +0200

    Użytkownik "bauwer" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:2183.0000037a.42767c0b@newsgate.onet.pl...

> [...]
    > Teraz zależy mi na wykorzystaniu wszelkich możliwych dróg w celu
    > wyegzekwowania zaległych i bieżących alimentów.
    > Brak mi wiedzy w zakresie prawa, w jaki sposób to zrobić. Wiem, że ex
    popełnia
    > przestępstwo - jak doprowadzić do ścigania tego przestępstwa? Czy dzieje
    się
    > to po zgłoszeniu na policję, czy na drodze prywatnej? A może bezpośrednio
    > prokuraturze? Mieszkamy w dwóch różnych województwach: czy zgłaszam to w
    swoim
    > miejscu zamieszkania (i dzieci) , czy w jego?

    To nie ma znaczenia. Pamietaj jednak, ze niealimentacja (art. 209 KK) jest
    przestepstwem sciganym na wniosek , co oznacza, ze oprocz zawiadomienia o
    popelnieniu przestepstwa powinien byc wniosek o sciganie (skladasz go Ty w
    imieniu dzieci).

    > Czy komornik nie powinien ze swojej strony zawiadomić organów ścigania o
    > przestępstwie?

    To jest przestepstwo scigane na wniosek, a z takim wnioskem moze wystapic
    pokrzywdzony, organ pomocy spoleczniej lub organ udzielajacy odpowiedniego
    swiadczenia rodzinnego, a nie komornik.

    > Proszę - jeśli możecie, rzucajcie konkretnymi podstawami prawnymi, żebym
    mogła
    > się na nich oprzeć.
    > Prawo nakłada obowiązek alimentacyjny na krewnych w linii prostej - czy
    > wystarczającą przesłanką jest niepłacenie alimentów przez ojca dzieci i
    > ewidentny udział w tym jego mamusi - aby ją pozwać?

    art. 132 KRO stanowi: obowiązek alimentacyjny zobowiązanego w dalszej
    kolejności powstaje dopiero wtedy, gdy nie ma osoby zobowiązanej w bliższej
    kolejności albo gdy osoba ta nie jest w stanie uczynić zadość swemu
    obowiązkowi lub gdy uzyskanie od niej na czas potrzebnych uprawnionemu
    środków utrzymania jest niemożliwe lub połączone z nadmiernymi trudnościami.

    > I czy w takim przypadku
    > ojciec dzieci jest zwalniany z obowiązku alimentacyjnego?

    Ojciec nie bedzie zwolniony, a tylko zastapiony przez babke. Co wiecej,
    babce bedzie przyslugiwac regres w stosunku do syna za spelnione
    swiadczenia, czyli bedzie mogla zadac od niego ich zwrotu.

    > A może można
    > zobowiązać obydwoje w jakiejś części?

    Nie, bo to sa rozne stopnie.

    ?

    > Jest jakiś samorząd komorniczy - gdzie tego szukać?

    Jest, ale on Ci nie bedzie raczej potrzebny. Adres powinien byc w ksiazce
    telefonicznej :)