eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoAkwizycja - zwrot towaru › Re: Akwizycja - zwrot towaru
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!feed.news.interia.pl!news.cyf-kr.edu
    .pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!ziutka.router!news
    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Akwizycja - zwrot towaru
    Date: Thu, 19 Jan 2006 18:24:10 +0800
    Organization: Osobista Chalupa
    Lines: 41
    Sender: a...@n...agh.edu.pl
    Message-ID: <a...@z...router>
    References: <dqe1q4$met$1@news.onet.pl> <dqe22p$6r6$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <dqe37p$rfu$1@news.onet.pl> <dqe4bk$3vr$1@inews.gazeta.pl>
    <57532$43ca9619$5112dc5e$30364@news.chello.pl>
    <dqe593$32n$1@news.onet.pl> <s...@4...com>
    <43cae79a$1@news.home.net.pl> <i...@z...router>
    <dqgdja$pr$1@inews.gazeta.pl> <v...@z...router>
    <43cc49b9$1@news.home.net.pl> <BFF30EB0.1B372%martzisch@o2.pl>
    <e...@z...router> <BFF33F39.1B5D6%martzisch@o2.pl>
    <r...@z...router> <BFF3F350.1B633%martzisch@o2.pl>
    NNTP-Posting-Host: cm139.omega235.maxonline.com.sg
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.agh.edu.pl 1137666562 31649 218.186.235.139 (19 Jan 2006 10:29:22 GMT)
    X-Complaints-To: a...@a...edu.pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 19 Jan 2006 10:29:22 +0000 (UTC)
    User-Agent: slrn/0.9.8.1 (Linux)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:359742
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia 18.01.2006 Pawel Marcisz <m...@o...pl> napisał/a:
    > Marcin Debowski napisał(a):
    >> Nie tylko czy nie ma wad, ale MZ przede wszystkim czy odpowiada
    >> zapewnieniom sprzedawcy.
    > Nawet jeśli odpowiada, to można go przecież zwrócić - ustawa nie uzależnia
    > od tej odpowiedniości prawa zwrotu. A na odkrycie, że nie odpowiada, to
    > konsument ma 2 lata, bo jeśli nie odpowiada, to towar będzie niezgodny z
    > umową :-)

    No "z niezgodności" to tak łatwo nie zwrócisz :)

    > Dlaczego kaprysów? Ludzie na ogół działają racjonalnie. Poza tym równie
    > zasadnie mógłbyś argumentować, że trudno przyjąć, by w swobodzie
    > działalności gospodarczej chodziło o dopuszczalność zawieszonych w próżni
    > kaprysów przyszłego przedsiębiorcy. Jeśli ktoś ma jakieś prawo, co do zasady
    > nie musi się z jego użytku tłumaczyć - właśnie może używać go zgodnie ze
    > swoimi kaprysami.

    No nie, ale znasz wiele przypadków gdzie ustawodawca daje komuś prawa, a
    szczególnie jednej stronie umowy, na podobnej zasadzie?

    > Poza tym wydaje mi się, że mylisz funkcję, jaką ma pełnić dany przepis
    > ("czemu to ma wszystko służyć") z tym, co ów przepis umożliwia. Owszem, w
    > wypadkach wątpliwych możliwa jest wykładnia funkcjonalna, ale tu znaczenie
    > nie budzi wątpliwości.

    Myślę że nie mylę. Po prostu czuję potrzebę rozumienia dlaczego. Może za
    bardzo to manifestuję :)

    > Jeśli twierdzisz po prostu, że Ustawodawca chciał umożliwić konsumentom
    > sprawdzenie towaru - nie wiem i nie będę polemizował. Pisząc po raz pierwszy
    > odniosłem się jednak do zdania Castrola, który wyłączał możliwość zwrotu - i
    > z tym się nie zgadzam. Ustawa umożliwia zwrot niezależnie od zgodności z
    > zapewnieniami.

    Nie wiem czy w tym przypadku wprowadzanie warunku niezgodności byłoby
    praktyczne skoro wielu cech się po prostu nie da wystaczająco dokładnie
    i obiektywnie opisać. Inaczej mówiąc - prawie zawsze by się coś znalazło.

    --
    Marcin

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1