eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoAkwizycja - zwrot towaru › Re: Akwizycja - zwrot towaru
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mail
    From: Pawel Marcisz <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Akwizycja - zwrot towaru
    Date: Wed, 18 Jan 2006 13:29:52 +0100
    Organization: Onet.pl
    Lines: 62
    Message-ID: <BFF3F350.1B633%martzisch@o2.pl>
    References: <dqe1q4$met$1@news.onet.pl> <dqe22p$6r6$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <dqe37p$rfu$1@news.onet.pl> <dqe4bk$3vr$1@inews.gazeta.pl>
    <57532$43ca9619$5112dc5e$30364@news.chello.pl>
    <dqe593$32n$1@news.onet.pl> <s...@4...com>
    <43cae79a$1@news.home.net.pl> <i...@z...router>
    <dqgdja$pr$1@inews.gazeta.pl> <v...@z...router>
    <43cc49b9$1@news.home.net.pl> <BFF30EB0.1B372%martzisch@o2.pl>
    <e...@z...router> <BFF33F39.1B5D6%martzisch@o2.pl>
    <r...@z...router>
    NNTP-Posting-Host: 128pc195.sshunet.nl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="ISO-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1137587394 31200 145.97.195.128 (18 Jan 2006 12:29:54 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...onet.pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 18 Jan 2006 12:29:54 +0000 (UTC)
    X-Sender: fWWaiA+Ltj891LRAgCcnvAH21/77M55e
    User-Agent: Microsoft-Entourage/11.2.1.051004
    Thread-Index: AcYcKuFBH7Sr5IgeEdqLPgADk5FJXg==
    Thread-Topic: Akwizycja - zwrot towaru
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:359516
    [ ukryj nagłówki ]

    Marcin Debowski napisał(a):

    [...]
    >> To chyba bez znaczenia, czy się da, czy nie. O ile mnie pamięć nie myli,
    >> konsument nie ma takiego obowiązku też kupując w lokalu.
    > Trochę zawsze ma, przynajmniej w obrębie pojęcia "zachowanie należytej
    > staranności"

    Prawda.

    >>> Ale czemu to miałoby służyć skoro nie sprawdzeniu towaru?
    >> Sprawdzenie towaru to sprawdzenie, czy towar nie ma wad. A przez te 10 dni
    >> konsument może np. sprawdzić, czy towar podoba się teściowej albo czy jest
    > Nie tylko czy nie ma wad, ale MZ przede wszystkim czy odpowiada
    > zapewnieniom sprzedawcy.

    Nawet jeśli odpowiada, to można go przecież zwrócić - ustawa nie uzależnia
    od tej odpowiedniości prawa zwrotu. A na odkrycie, że nie odpowiada, to
    konsument ma 2 lata, bo jeśli nie odpowiada, to towar będzie niezgodny z
    umową :-)

    >> przydatny w domu. Prawo nie nakłada nań obowiązku podawania racjonalnej
    >> przyczyny swojego zachowania (zwrotu), taka przyczyna nie musi nawet
    >> istnieć.
    > Zapewne jest tak ze względów praktycznych.

    Może. Fakt, że tak właśnie jest.

    >> Castrol pisał, że używanie "na własną rękę" wyłącza możliwość zwrotu, Ty, że
    >> kupujący ma sprawdzić cechy funkcjonalne i to jest celem zwykłego zarządu.
    >> Nie zgadzam się z Wami, ponieważ dopisujecie do ustawy ograniczenia, których
    >> ona nie stwarza.
    > Ale tu nie chodzi o dopisywanie ograniczeń a o zrozumienie intencji
    > Ustawodawcy. Intencja to nie to co mozna a czego nie można podług tej
    > ustawy zrobić, a czemu to ma wszystko służyć. Znajomość takich intencji
    > umożliwia interpretowanie danej ustawy. Trudno mi przyjąć, że tu chodziło
    > o dopuszczalność zawieszonych w próżni społeczno-prawnej kaprysów
    > konsumenta.

    Dlaczego kaprysów? Ludzie na ogół działają racjonalnie. Poza tym równie
    zasadnie mógłbyś argumentować, że trudno przyjąć, by w swobodzie
    działalności gospodarczej chodziło o dopuszczalność zawieszonych w próżni
    kaprysów przyszłego przedsiębiorcy. Jeśli ktoś ma jakieś prawo, co do zasady
    nie musi się z jego użytku tłumaczyć - właśnie może używać go zgodnie ze
    swoimi kaprysami.

    Poza tym wydaje mi się, że mylisz funkcję, jaką ma pełnić dany przepis
    ("czemu to ma wszystko służyć") z tym, co ów przepis umożliwia. Owszem, w
    wypadkach wątpliwych możliwa jest wykładnia funkcjonalna, ale tu znaczenie
    nie budzi wątpliwości.

    Jeśli twierdzisz po prostu, że Ustawodawca chciał umożliwić konsumentom
    sprawdzenie towaru - nie wiem i nie będę polemizował. Pisząc po raz pierwszy
    odniosłem się jednak do zdania Castrola, który wyłączał możliwość zwrotu - i
    z tym się nie zgadzam. Ustawa umożliwia zwrot niezależnie od zgodności z
    zapewnieniami.


    --
    Pozdrawiam
    Paweł Marcisz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1