  • Data: 2005-02-24 21:35:25
    Temat: Re: 1,000001 zl czy taka cena jest legalna?????
    Od: "Daniel" <x...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Zbigniew Lewandowski" <z...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:cvir90$r1i$1@news.onet.pl...

> [...]
    >
    > Zazwyczaj kupujemy/sprzedajemy konkretną ilość czegoś, a ilości
    > możemy podawać z dowolną dokładnością.
    > Nic nie stoi na przeszkodzie aby kupić 12,01234kg czegoś albo
    > zmniejszyć czas naliczania impulsów do jednostek liczonych w
    > okresach poniżej 1 sekundy, czy też w SMS-ie liczyć znaki
    > w treści, no i oczywiście w ten sposób regulować
    > cenę - np. 59 impulsów kosztuje 29gr - dlaczego nie?
    > Osobiście dostrzegam delikatny problem - wagi laboratoryjnej,
    > suwmiarki i mikrometru w przysłowiowym warzywniaku albo
    > nowych urządzeń liczących u operatorów sieci telefonicznych,

    No nie do konca jest to tylko problem techniczny. Zauwaz, ze masa, dlugosc,
    czas, czyli te wielkosci, ktore podales w przykladach, to wielkosci ciagle,
    natomiast system monetarny jest wielkoscia dyskretna. Mozesz wiec
    teoretycznie kupic 0.0000001 Kg marchwi poniewaz istnieje taka wielkosc
    (tylko trudno byloby to odwazyc), ale nawet teoretycznie nie mozesz zaplacic
    0.00001 zl, bo taka wielkosc po prostu nie istnieje, to nie jest kwestia
    urzadzen pomiarowych. Ulamek grosza po prostu nie istnieje, jak nie istnieje
    np. pol glosu w wyborach.

    > oczywiście nie wspominając o problemie zasadniczym - kursach
    > walut podawanych przez NBP zazwyczaj do 4 miejsca po
    > przecinku, czy też ustawowo liczonej "kilometrówki" :-) -
    > zatem ustawodawca douszcza i stosuje możliwość podziału
    > grosza na pół, a nawet setki.

    No wlasnie, tylko pytanie, jaki akt prawny dopuszcza taka mozliwosc?