  • Data: 2007-09-18 06:59:44
    Temat: Prowizja agencji nieruchomości od kupującego
    Od: arkady <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Szukam działki i zastanawia mnie sposób pobierania opłaty przez
    agencje nieruchomości. Ogłoszeń szukam samodzielnie głównie w sieci
    lub lokalnej prasie, ale pod większością z nich ,,kryją" się agenci.
    Zazwyczaj przy umawianiu się na oględziny agent zmusza mnie do
    podpisania umowy w której jest mowa o prowizji dla niego w przypadku
    zakupu nieruchomości. Zrozumiałe jest dla mnie to że agent pobiera
    prowizję od leniwego sprzedającego bo prezentuje mi oferowaną
    nieruchomość, ale dlaczego w przypadkach gdy agencie nie świadczą
    żadnych usług dla kupującego pobierają od niego dodatkową prowizję.
    Zazwyczaj w umowie którą przedstawia agent do podpisu jest zapis że
    agent wyszukuje mi nieruchomości (wykonuje dla mnie usługę), ale to
    jest fikcja bo faktycznie to ja tego agenta znalazłem (znajdując
    działkę).
    Rozumiem sytuację, że przychodzę do agencji i ona wyszukuje mi ofert -
    wtedy ustalamy stawkę za ich usługi, ale jeżeli agencja faktycznie nie
    świadczy żadnych usług to za co każe sobie słono płacić (typowo 2-3%
    wartości nieruchomości).

    Agenci tłumaczą że wykonują jakieś tam usługi, ale trudno to ocenić.
    Faktycznie nie ponoszą oni żadnej odpowiedzialności za zawieraną
    transakcję. Typowo posiadają tylko zdawkowe informacje o oferowanej
    nieruchomości, a zdarzyły mi się przypadki, że agent wiedział tylko
    takie informacje jakie zawarte zostały w ogłoszeniu.

    Zupełnie naganną sytuacją jest fakt ,,podbijania" ceny oferowanej
    nieruchomości przez agenta, który niestety często ma miejsce. Mówiąc
    wprost - agent działa na moją niekorzyść i oczekuje za taką pracę
    wynagrodzenia!

    Czyli podsumowując - czy pobieranie upłaty za wykonanie usługi której
    faktycznie nie było (co IMO łatwo udowodnić) można zakwestionować w
    przyszłości i odmówić płacenia prowizji?

    Pozdrawiam
    Arkady