  • 21. Data: 2024-01-08 09:22:46
    Temat: Re: Prawo działa czy nie działa wstecz?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Jan 2024 10:32:23 +0100, Wiesiaczek wrote:
> [...]
    > bezterminowe prawo jazdy, to nie może go utracić. Niestety, Ustawa o
    > kierujących pojazdami jasno podaje, że każdy, kto ma taki dokument, ma
    > obowiązek jego wymiany.
    >
    > W rozdziale 19 zatytułowanym "Wymiana praw jazdy", w artykule 124
    > czytamy, że "osoby posiadające prawa jazdy wydane do dnia 18 stycznia
    > 2013 r. obowiązane są dokonać ich wymiany, na prawa jazdy zgodne z nowym
    > wzorem"."
    >
    > Co to znaczy "niestety"?
    >
    > Albo do kurwy nędzy przestrzega się w tym burdelu konstytucji albo nie!

    Nie ma w konstytucji takiego prawa :-(

    J.

  • 22. Data: 2024-01-08 09:54:09
    Od: _Master_ <...@...pl>

    W dniu 2024-01-08 o 00:35, io pisze:
    > No i właśnie o ważność dokumentu chodzi. Skoro był bezterminowy a nie
    > będzie to jakieś prawa odebrano.

    Nie tylko.

    Tam jest zapis że wszystkie prawa jazdy mają spełniać wymogi dyrektywy.

  • 23. Data: 2024-01-08 11:09:14
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 8.01.2024 o 09:22, J.F pisze:

    > Nie ma w konstytucji takiego prawa :-(

    Masz rację, wprost o tym nie ma nic.

    Ale:
    "Lex retro non agit. Artykuł 3 k.c. stanowi, że nowa ustawa obowiązuje
    dopiero od chwili wejścia w życie (lex retro non agit), co oznacza, że
    nie powinna zmieniać ocen skutków prawnych zdarzeń, które powstały pod
    rządami dawnego prawa.

    Powyższa zasada - uznawana za jedną z fundamentalnych dla systemu prawa
    statuuje tzw. zasadę nieretroakcji. Respektując zakaz retroakcji,
    zdarzenia prawne i stosunki prawne powstałe pod rządem dawnego prawa
    należy oceniać według tego prawa, a nie prawa nowego, które będzie miało
    zastosowanie do zdarzeń prawnych i ich skutków powstałych po dacie jego
    wejścia w życie.

    Co więcej z zasady tej wynika również, że nowa ustawa obowiązuje dopiero
    od chwili wejścia w życie i nie powinna zmieniać ocen prawnych
    dokonanych pod rządem dawnego prawa. Wskazuje się przy tym, że wymaga
    tego ochrona bezpieczeństwa prawnego oraz zaufania podmiotów prawa do
    państwa, co m.in. oznacza, aby ustalone już prawa i obowiązki tych
    podmiotów nie uległy zmianom ( Wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z
    dnia 10 kwietnia 2015 r. sygn.. akt: I ACa 1018/14)."

    Stąd:
    Art. 83. Konstytucji RP
    Każdy ma obowiązek przestrzegania prawa Rzeczypospolitej Polskiej.

    ...i kilka innych praw i obowiązków.

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 24. Data: 2024-01-08 12:26:44
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 08.01.2024 o 07:26, Wiesiaczek pisze:

    > Chcesz powiedzieć, że gdy nie wymienię prawa jazdy to w dalszym ciągu
    > będę legalnie mógł prowadzić samochód?
    > W końcu mam uprawnienia czy nie?

    To jest dobre pytanie, czy w Polsce gdzie prowadzenie pojazdów nie
    wymaga okazywania dokumentu poświadczającego posiadanie uprawnień wymaga
    by taki dokument, choćby w systemie, został utworzony i byś Ty go odebrał.

  • 25. Data: 2024-01-08 12:39:07
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 08.01.2024 o 11:09, Wiesiaczek pisze:

> [...]
    >
    > Stąd:
    > Art. 83. Konstytucji RP
    > Każdy ma obowiązek przestrzegania prawa Rzeczypospolitej Polskiej.

    Twierdzisz, że powinno się nadal móc płacić w sklepach banknotami sprzed
    denominacji?
    Czy po zmianie wzorów banknotów na nowe straciłeś prawo do kupowania
    towarów w sklepach?

    Uważasz, że nie powinno być możliwości wprowadzania nowych wzorów
    dokumentów, lepiej zabezpieczonych, nawet wtedy, gdy fałszerze dochodzą
    do perfekcji w fałszowaniu starych?

    Oczywiście, co do opłaty za wymianę starego dokumentu na nowy, to sprawa
    dyskusyjna - moim zdaniem wymiana powinna być za "darmo" (za podatki) -
    ale jest jeszcze wiele innych powodów, dla których warto zmienić
    obowiązujący wzór prawa jazdy (i nie tylko prawa jazdy).

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 26. Data: 2024-01-08 13:01:55
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 08.01.2024 o 01:54, nadir pisze:

    > Banknoty sprzed denominacji w 1995 roku też były bezterminowe, komu
    > odebrano jakieś prawa wymieniając je

    36 milionom Polaków.

    > na obecnie obowiązujące?

    Sam widzisz, że coś odebrano.

    Poświadczenie może być na określony czas, ale jak jest bezterminowe to
    takie jest. Jak dla mnie nie ma podstaw do wymiany bezterminowych praw
    jazdy na terminowe. Niech sobie wystawiają nowe poświadczenia terminowe
    jak tak bardzo chcą, ale to nic nie ma do już wydanych bezterminowych.

  • 27. Data: 2024-01-08 13:07:32
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 08.01.2024 o 07:34, cef pisze:
> [...]
    azdy-straca-waznosc-o-tych-datach-nalezy-pamietac-69
    14850890381984a.html

    > Cóż, odebrano prawo do 100zł (chyba tyle jest opłata teraz za dokument)
    > i stracony czas w urzędach.

    No nie, dokument prawa jazdy jest poświadczeniem posiadania uprawnień do
    prowadzenia pojazdów, więc jeśli coś się odbiera to właśnie to prawo do
    prowadzenia pojazdów. Jak dla mnie to urzędnicza samowola, odbierają bo
    uważają, że im wolno a zasady są jednak inne.

  • 28. Data: 2024-01-08 13:37:05
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 08.01.2024 o 13:07, io pisze:

    > No nie, dokument prawa jazdy jest poświadczeniem posiadania uprawnień do
    > prowadzenia pojazdów,

    No widzisz, i sam na to wpadłeś.

    > więc jeśli coś się odbiera to właśnie to prawo do prowadzenia pojazdów.

    Prowadzić pojazd nadal będziesz mógł, tylko w razie kontroli dostaniesz
    mandat za brak *obowiązujących* dokumentów.

    > Jak dla mnie to urzędnicza samowola, odbierają bo
    > uważają, że im wolno a zasady są jednak inne.

    Fajna ta Unia Europejska, no nie?

  • 29. Data: 2024-01-08 13:47:00
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 08.01.2024 o 13:01, io pisze:

    > 36 milionom Polaków.

    > Sam widzisz, że coś odebrano.

    Odebrano komuś prawo do zapłaty/wpłaty/wypłaty? Czy nakazano jedynie
    płacić nowymi banknotami? No to teraz trzeba się posługiwać nowymi
    prawami jazdy.

    > Poświadczenie może być na określony czas, ale jak jest bezterminowe to
    > takie jest. Jak dla mnie nie ma podstaw do wymiany bezterminowych praw
    > jazdy na terminowe.

    Ciebie nikt o zdanie nie pyta i unijne, a potem nasze urzędasy robią co
    chcą.

    > Niech sobie wystawiają nowe poświadczenia terminowe
    > jak tak bardzo chcą, ale to nic nie ma do już wydanych bezterminowych.

    Prawa jazdy, to jeszcze pikuś, ci co montowali sobie w domach kotły C.O.
    na węgiel/drewno, olej opałowy czy gaz, też nie mieli terminów ważności.
    A teraz już mają.
    Fajna ta Unia Europejska, no nie?

  • 30. Data: 2024-01-08 13:54:14
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 08.01.2024 o 13:37, nadir pisze:

    > No widzisz, i sam na to wpadłeś.

    > Prowadzić pojazd nadal będziesz mógł, tylko w razie kontroli dostaniesz
    > mandat za brak *obowiązujących* dokumentów.

    > Fajna ta Unia Europejska, no nie?

    Fajnie jest być policjantem drogowym w UE i orientować się we wszystkich
    istniejących wzorach dokumentów uprawniających do jazdy.

    Może kiedyś dojdziemy do etapu, kiedy taki dokument nie będzie wymagany
    do noszenia "przy sobie", albo w ogóle nie będzie konieczny, wystarczy
    jakiś dowód tożsamości (na wspólnym wzorze?), a uprawnienia będą tylko w
    systemie do sprawdzenia w 2 minuty.
    Ale co na to powiedzą "patrioci"? Taka głęboka integracja UE? Skandal!

    Może jeszcze zachce im się wprowadzić wspólne wzory banknotów?
    A nie... czekaj...

    Pozdrawiam
    Piotr