  • 1. Data: 2003-05-16 17:10:28
    Temat: Pr. pracy ,Odprawa po 4 latach -ile ?
    Od: "evenela" <e...@o...pl>

    Witam !!!

    Jako ,ze zgubilam sie w ustawach i pozniejszych ich zmianach prosze kogos
    zorientowanego w tej materii o rozwiazanie tego co ponizej:

    Praca u jednego pracodawcy (w pelnym wymiarze) na czas nieokreslony przez
    okres 4 lat, przychodzi czas wypowiedzenia ( takie czasy ) "z powodu
    likwidacji zajmowanego przez Pania stanowiska pracy" wiec z winy pracodawcy.
    Okres wypowiedzenia 3 m-ce ale odprawa pieniezna w wysokosci
    jednomiesiecznego wynagrodzenia.
    (Kolezanka twierdzi ,ze nalezy sie odprawa 2 miesieczna)
    Czy ktoś zna ten przepis badz zmiane ograniczajaca odprawe po takim okr.
    pracy do 1miesiecznej "pensji"?

    Jedynym przepisem ograniczajacym odprawe ponizej 3miesiecznej ( ktore
    znalazlam) jest:

    1) jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował u danego
    pracodawcy mniej niż 2 lata,

    2) dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował u danego
    pracodawcy 2 i więcej lat, jednak nie więcej niż 8 lat,

    3) trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował u danego
    pracodawcy ponad 8 lat.

    Pytanie czy to jest obowjazujace? Czy podpisawszy dokument z okreslana
    odprawa 1 miesieczna ( termin odwolania minal ) bedzie on obowjazujacym. W
    mojm przypadku to 4 lata u tego pracodawcy, czy mozna sie upomniec o
    dodatkowy miesiac o ile moje dedukcje sa wlasciwe oczywiscie , jesli nie sa
    proszę o ten przepis ograniczający (naprawde nie moge go znalezc)

    Pozdrawiam
    ELA

  • 2. Data: 2003-05-16 17:29:29
    Temat: Re: Pr. pracy ,Odprawa po 4 latach -ile ?
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 16 May 2003 19:10:28 +0200, "evenela"
    <e...@o...pl> zakodował:

    >Pytanie czy to jest obowjazujace? Czy podpisawszy dokument z okreslana

    Jeszcze nie. Obowiązują Cię stare zapisy, które mówią, że do 10 lat
    ogólnego stażu pracy należy się jedno miesięczne wynagrodzenie. Te
    przepisy, które zacytowałeś wchodzą w życie od 1 lipca.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2003-05-16 18:20:23
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    obowiązuje,
    nalezy sie 2-miesięczne,
    pytaj w inspekcji pracy, tam
    udzielą informacj bezpłatnie,
    pzdr,
    JarekM

  • 4. Data: 2003-05-16 22:13:28
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 16 May 2003 20:20:23 +0200, "Jarosław Matejczuk"
    <j...@j...net> zakodował:

    >nalezy sie 2-miesięczne,

    A na jakiej podstawie?
    Bo na pewno nie ustawy o szczególnych zasadach...

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2003-05-17 07:29:04
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    > Pięknego dnia Fri, 16 May 2003 20:20:23 +0200, "Jarosław Matejczuk"
    > <j...@j...net> zakodował:

    > A na jakiej podstawie?
    > Bo na pewno nie ustawy o szczególnych zasadach...

    jast jeszcze kodeks pracy
    pzdr,
    JarekM

  • 6. Data: 2003-05-17 09:59:46
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sat, 17 May 2003 09:29:04 +0200, "Jarosław Matejczuk"
    <j...@j...net> zakodował:

    >jast jeszcze kodeks pracy

    No jest. Tylko co on mówi o odprawach?
    Czytałeś??
    Zacytuj, co znalazłeś ;)

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 7. Data: 2003-05-17 16:00:01
    Od: "Marg" <x...@y...pl>

    Użytkownik "Kaizen" <x...@c...sz> napisał

    > A na jakiej podstawie?
    > Bo na pewno nie ustawy o szczególnych zasadach...

    Odprawa przyslugujaca pracownikowi, z którym rozwiazano stosunek pracy z
    przyczyn lezacych po stronie pracodawcy, jest swiadczeniem pienieznym
    majacym na celu zapewnienie zwalnianemu srodków na utrzymanie i zaspokojenie
    istotnych potrzeb oraz zlagodzenie ujemnych skutków pozostawania bez pracy.
    Odprawa pieniezna jest swiadczeniem, przewidzianym w art. 8 ust. 1 ustawy z
    28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiazywania z pracownikami
    stosunków pracy z przyczyn dotyczacych zakladu pracy (Dz.U. z 1990 r. Nr 4,
    poz. 19 ze zm.), przyslugujacym pracownikowi, z którym zostal rozwiazany
    stosunek pracy z przyczyn wymienionych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tj. z
    przyczyn ekonomicznych lub w zwiazku ze zmianami organizacyjnymi,
    produkcyjnymi albo technologicznymi, w tym takze, gdy zmiany te nastepuja w
    celu poprawy warunków pracy lub warunków srodowiska naturalnego.
    Funkcja odprawy pienieznej jest zrekompensowanie pracownikowi pozbawionemu
    zatrudnienia, z przyczyn od niego niezaleznych, utraconych zarobków oraz
    zabezpieczenie jemu i jego rodzinie srodków utrzymania na czas konieczny do
    znalezienia nowych zródel dochodu (z uzasadnienia do wyroku Sadu Najwyzszego
    z 5 maja 1999 r. I PKN 665/98, OSNAP 2000/14/535)
    Wysokosc odprawy
    Wysokosc odprawy uzalezniona jest od ogólnego stazu pracy pracownika i
    stanowi:
    . 1-miesieczne wynagrodzenie - jezeli pracownik przepracowal lacznie mniej
    niz 10 lat,
    . 2-miesieczne wynagrodzenie - jezeli pracownik przepracowal lacznie 10 lat,
    lecz mniej niz 20 lat,
    . 3-miesieczne wynagrodzenie - jezeli pracownik przepracowal lacznie 20 lat
    i wiecej,
    z tym zastrzezeniem, ze wysokosc odpraw nie moze przekroczyc 15 - krotnosci
    najnizszego wynagrodzenia ustalonego przez Ministra Pracy i Polityki
    Socjalnej, obowiazujacego w dniu rozwiazania stosunku pracy.
    Od 1 lipca 2003 r. wysokosc odprawy przyslugujacej pracownikowi bedzie
    uzalezniona od zakladowego stazu pracy i bedzie wynosic:
    . 1-miesieczne wynagrodzenie - jezeli pracownik przepracowal u danego
    pracodawcy mniej niz 2 lata,
    . 2-miesieczne wynagrodzenie - jezeli pracownik przepracowal u danego
    pracodawcy 2 i wiecej lat, jednak nie wiecej niz 8 lat,
    . 3-miesieczne wynagrodzenie - jezeli pracownik przepracowal u danego
    pracodawcy ponad 8 lat.

    --
    Pozdrawiam - Marg

    "Kobiety tak trudne są do przejrzenia, ponieważ każda z nich stanowi wyjątek
    od reguły." (Vittorio de Sica)