  • 1. Data: 2009-09-29 08:43:31
    Temat: Poszkodowani ?
    Od: "Baczek" <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Ksiegowa prawdopodobnie "przytulila" około 100000,00zł z kasy zapomogowo
    pozyczkowej.
    Sprawe prowadzi prokuratura.
    Czy członkowie tej kasy sa poszkodowanymi (na te chwile nie moga brac
    pozyczek, nie moga wybrac wkladow), czy maja mozliwosc wgladu do akt sprawy?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-09-29 17:51:54
    Temat: Re: Poszkodowani ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Baczek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czy członkowie tej kasy sa poszkodowanymi (na te chwile nie moga brac
    > pozyczek, nie moga wybrac wkladow), czy maja mozliwosc wgladu do akt
    > sprawy?

    Pokrzywdzonym jest Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa reprezentowana przez Zarząd.
    Natomiast poszczególni pracownicy mają do kasy roszczenie o zwrot wkładów,
    bo udzielenie pożyczki jest już fakultatywne.

  • 3. Data: 2009-09-29 21:35:36
    Od: "grzech" <s...@p...onet.pl>

    > Pokrzywdzonym jest Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa reprezentowana przez Zarząd.
    > Natomiast poszczególni pracownicy mają do kasy roszczenie o zwrot wkładów,
    > bo udzielenie pożyczki jest już fakultatywne.
    A kasa zapomogowo-pożyczkowa ma osobowość prawną? Według mnie osoby które
    mają w kasie pieniądze są jak najbardziej pokrzywdzonymi z wszelkimi tego
    konsekwencjami.

  • 4. Data: 2009-10-05 20:41:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Sep 2009, grzech wrote:

    > A kasa zapomogowo-pożyczkowa ma osobowość prawną?

    IMO dobrze gadasz.
    Mi się nasuwa inne pytanie - kto ponosi materialną odpowiedzialność
    *przed kasą* (w rozumieniu członków)?
    Bo "z podejrzewania" rzuciłem okiem do przepisów, i wychodzi mi na to,
    że kasę okradło... przedsiębiorstwo. Poprzez osobę, która została
    wyznaczona do wykonania ustawowego obowiązku nieodpłatnej obsługi
    kasy, wynikłej z obowiązków wskazanych wg art. 39.5 ustawy o związkach
    zawodowych. No chyba że nadzór ze strony związku (też ustawowe
    zobowiazanie) był niewłaściwy.
    Z drugiej strony przyznam, że mam wątpliwości, czy konstrukcja
    w postaci powierzenia w ustawie ministrowi upoważnienia do nakładania
    obowiązków (a tak to zrobili) jest "prawnie skuteczna" - AFAIR
    w sprawach podatkowych NSA parę takich konstrukcji odesłał do
    lamusa (w tym "samodzielnie", bez angażowania TK, po prostu
    stwierdzając że przepis nie ma zastosowania bo jest niekonstytucyjny,
    konstytucja stwierdza że obowiązki można nakładać tylko w drodze
    ustawy, zaś powierzenie "nałożenia jakichś obowiązków" przekracza
    ten przepis). Podkreślę - nie idzie o odpowiedzialność karną, lecz
    cywilnoprawną.

    Ktoś wie, jak z odpowiedzialnością przedsiębiorcy w takim przypadku?

    pzdr, Gotfryd