    From: "Forest" <b...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Poręczenie kredytu a wymagalność kontrasygnaty współmałżonka
    Date: 23 Dec 2006 08:36:27 -0800

    W 1999 roku żona poręczyła kredyt na dużą kwotę.Podobno głównym
    zabezpieczeniem kredytu były maszyny budowlane 9kredy dotyczył firmy
    znajomych).Ja nigdy nie wyraziłem zgody na to poręczenie, de facto
    dowiedziałem się o wszystkim po fakcie.
    Niestety w tym roku przyszła informacja z banku ,że dłuznik zalega
    ze spłatą .Kwota wraz z odsetkami wyniosła jak narazie 15 tysięcy
    ale szybko rośnie.Nie została nam wręczona żadna dokumentacja
    kredytu ,a jedynie do wglądu na miejscu w banku.

    W związku z tym mam pytania:

    1. Czy żona ma prawo do pełnej kopii/ksero/odpisu itp .dokumentacji
    (warunki,zabezpieczenie kredytu inni poręczyciele , okres). Muszę
    dodać ,że kredyt ten był zawarty "na wiariackich papierach" i żona
    nawet nie wie dokładnie o jaką kwotę chodziło (ale zapewne dużą)

    2. Czy takie poręczenie przez osobę o niskim dochodzie (wtedy to
    była najniższa pensja chyba jakieś 600-800 zł) jest zgodne z prawem
    ?

    3. Czy spłatą kredytu bank może obciążyć nasz majątek wspólny ?

    4. Czy jest to tylko wolna wola banku , gdyby zaczął sciągać
    należności najpierw od żony mimo,że zabezpieczeniem (podobno)
    były też drogie maszyny budowlane ?

    5. Spodziewam się ,że nie jest to łatwe , ale czy jest możliwe do
    udowodnienia ,że w świetle obowiązujących w 1999 roku przepisów
    poręczenie to nie było ważne (nie miało mocy prawnej) ponieważ
    wartośc udzielonego kredytu przekraczała znacznie nasz majątek
    wspólny, a ja nie wyraziłem na to poręczenie zgody. Chodzi mi o tzw.
    czynność przekraczjącą zakres zwykłego zarządu na majątku
    wspólnym.

    Pozdrawiam
    Forest